- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Krydstogtskib med 6.000 stykker bagage kræver plads

CRUISE: Det samme gør de 15.000 passagerer på store krydstogtdage i Københavns Havn. – Derfor er det nu vedtaget at bygge den fjerde terminal ved Oceankajen i Ydre Nordhavn.

CRUISE: Det samme gør de 15.000 passagerer på store krydstogtdage i Københavns Havn. – Derfor er det nu vedtaget at bygge den fjerde terminal ved Oceankajen i Ydre Nordhavn.

Af Ejvind Olesen

Nysgerrige torsk og rødspætter ser ud til at få forlænget livet i Københavns Nordhavn ved endnu et byggeri på Oceankajen i 2020. Havnens bestyrelse har nemlig vedtaget at bygge terminal fire, som forventes at kunne står klar om ca. tre år.

Det vil betyde plads til færre lystfiskere, flere fisk og flere krydstogtgæster på en 400 meter strækningen af Oceankajen. Fisk har normalt ikke noget mod krydstogtskibe.

Tilbage resterer blot den endelige miljøgodkendelse, og selv om enkelte naboer i land har ytret bekymring over forstyrrelse i udsigten, forventes det ikke at skabe problemer for alvor.

Hvad koster det, Arnt Møller Pedersen, COO for krydstogter?

”Det har vi endnu ikke de endelige beregninger på, men kajanlægget er forlænget. Derfor bliver det ikke som med de tre første til ca. 700 mio. kr. Hvis vi vil være med i den stadig stigende efterspørgsel og større skibe, som kommer til København i løbet af sæsonen, er det nødvendigt med yderligere en terminalbygning i Københavns Havn. Skibene bliver stadig større, men vel nogenlunde samme længde (350 meter), er det så nødvendigt med fire terminaler.

”Ja, og der kommer flere af de store. Ved Oceankajen skifter næsten alle passagerer. De færreste tænker over, at et skib med ca. 4.000 passagerer ofte har ca. 6.000 stk. bagage med.

Derfor har vi i år måtte tage to terminaler i brug, når Norwegian Getaway en gang om ugen kommer forbi. Den har haft helt op til 4.800 passagerer om bord på en bestemt afgang.”

Vi mangler taxaer

Er det gået effektivt nok i sommer med så mange passagerer, og ikke mindst med bagagen, som ikke selv kan finde vej?

”Ja, det synes jeg. Men vi har manglet taxaer. Det kan gå, når skibene kommer ind ved sekstiden om morgenen, men derefter spidser det til, og vi har da haft perioder, hvor folk har måttet vente op til tre kvarter.

Det er ikke så heldigt, da nogen skal videre til lufthavnen og nå deres fly. Først ved 9-tiden kan vi sige, der igen er et normalt flow på en travl hverdag med op til 15.000 passagerer”.

4.000 sæsonjobs

Hvis man vil være en stor og populær krydstogtby, skal man vel også kunne handle så mange passagerer og deres bagage?

”Ja, naturligvis. Det er også derfor, der nu er grønt lys for at skabe en moderne terminal. Og så skal man huske på, at vi i alt har haft ca. 850.000 personer som byens gæster på krydstogt.

Vore beregninger viser, at krydstogtbranchen skaber omkring 4.000 sæsonjobs i København og bidrager med 1,3 mia. kroner til regionens økonomi. Og det bedste af det hele: Det bliver endnu bedre næste år.”