- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Kun et tog i timen på ny jernbane til milliarder

Når højhastighedsbanen mellem København og Ringsted åbner til december næste år, vil der højst kunne køre ét tog i timen på strækningen, skriver fagbladet Ingeniøren.

Når højhastighedsbanen mellem København og Ringsted åbner til december næste år, vil der højst kunne køre ét tog i timen på strækningen, skriver fagbladet Ingeniøren.

Banen mellem København og Ringsted er et projekt til omkring ni milliarder kroner, men efter åbningen vil den ligge halvtom hen på grund af problemer med et nyt signalsystem i togene, forklarer projektdirektør i Banedanmark Jan Schneider-Tilli til Ingeniøren.

Transportordfører Villum Christensen (LA) er ikke overrasket, men kalder forløbet ’en parodi på offentlig planlægning, når det er værst’.

Banen skulle aflaste strækningen mellem Høje Taastrup og Valby, som er jernbanenettets største flaskehals.

Banedanmark opererer med to mulige planer i forhold til Ringstedbanen: Enten at holde fast i de nye signaler, eller at forsyne den nye bane med det gamle signalsystem.

Projektdirektør Jan Schneider-Tilli forklarer, at uanset om det bliver plan A eller B, vil der højst kunne køre ét tog i timen i hver retning ved åbningen i december. Efter åbningen vil kapaciteten løbende blive udvidet.

Transportordførerne i Folketinget blev for en måned siden orienteret om forsinkelserne, men de havde på tidspunktet for Ingeniørens opkald ikke fået besked om, at løbet var kørt med hensyn til at udnytte Ringstedbanen fuldt ud.

Overfor Ingeniøren afviser DSB at udtale sig i andet end generelle vendinger. Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har ikke ønsket at udtale sig.