- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Kundeklager over Rejsekortet

Rejsekortet er ’dybt useriøst’, mener en frustreret kunde efter Metroselskabet har krævet bevis for det ubeviselige.

Når trafikselskabets kontrollører passer deres arbejde og kræver, at de rejsende fremviser gyldig rejsehjemmel, stiller de passagererne over for en umulig opgave, skriver politiken.dk.

 

Det gælder de passagerer, der bruger Rejsekortet, som efter planen erstatter klippekort og langt de fleste billetter landet over.

 

Morten Lund, der er forsker i forretningsmodeller ved Aalborg Universitet, har henvendt sig til Politikens forbrugersite ’Tjek’ fordi han finder det dybt useriøst, at forbrugersikkerheden er så lavt prioriteret med Rejsekortet. Med billetter eller klippekort kan man bevise, at man har betalt, men det har man ikke en jordisk chance for med Rejsekortet.

 

For nylig fik han en bøde på 750 kroner i Metroen, fordi en kontrollør på sin kortlæser kunne se, at han ikke havde checket ind med Rejsekortet som man skal. Men Morten Lund ved, at han checkede ind og at standeren bippede, som den skal.

 

Om han virkelig checkede korrekt ind finder man aldrig ud af og det gør Metroselskabet heller ikke, men insisterer på betaling af bøden trods hans skriftlige klage. Det finder Morten Lund er for dårligt, især i lyset af, at han flere gange har konstateret fejl i registrering og betaling.

 

Han har bedt kundeservice om at få at vide, hvordan han skal kunne dokumentere en korrekt check ind, når der ikke foreligger nogen kvittering, men det kan man ikke svare på. I øvrigt bar standeren, som han benyttede, dagen efter et skilt ’Ude af drift’.

 

Han mener det er rimeligt, at man får en bøde, hvis man glemmer at checke ind, men finder det dybt urimeligt, at man ikke har en reel mulighed for at dokumentere forløbet, så det bliver ord mod ord.

 

Hos Metroselskabet siger kommunikationschef Jette Clausen, at biplyden ikke er til at tage fejl af, men nævner også, at standeren giver en biplyd, hvis der ikke er nok penge på kortet.

 

Men hvis en kunde siger, at han har checket ind, og I siger, at han ikke har, hvem har så ret?

 

”Vi har selvfølgelig tillid til, at systemet virker, og at vi derfor har ret, når vi siger, at han ikke er checket korrekt ind. Det er på den baggrund, vi udsteder kontrolafgifter”.

Skrevet af Flemming Juul