- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Kunder kan være dårligt beskyttet ved hotelkonkurs

I mandags krakkede hotel ved København – gæster, der kom med en reservation, blev på opslag bedt om selv at finde anden overnatning. Ved hotelkrak er der muligheder for at få pengene igen.

Hotel Rossini i Valby med 84 værelser blev i mandags erklæret konkurs og er nu lukket. På opslag ved hoveddøren beklages konkursen – og gæster med reservation til Hotel Rossini opfordres til selv at finde anden overnatningsmulighed. Se historien om dette i linket efter denne artikel.

Men hvad gør man som hotelgæst når man kommer til et hotel, man har booket og forventer at overnatte på – og hotellet så er lukket på grund af en i dette tilfælde konkurs?

Afdelingschef og advokat i Danmarks Rejsebureau Forening, Jakob Hahn.

Afdelingschef og advokat i Danmarks Rejsebureau Forening, Jakob Hahn, siger til STANDBY.dk:

”Dette kan være kompliceret – for der er en række løsningsmodeller, afhængig af, hvordan man har booket hotellet – hvad enten det er i Danmark eller et andet EU-land.”

Jakob Hahn fortsætter: ”Det bedste er, hvis man har købt hotelopholdet hos en rejsearrangør, der er registreret i EU, og opholdet er købt som del af en pakkerejse.

I så fald er rejsearrangøren forpligtiget til at indlogere dig på et andet hotel uden omkostninger for dig som kunde. Du kan endda være berettiget til et afslag i pakkerejsens pris, da det er en mangelvare ikke at bo på det lovede hotel.”

Bookingportaler, OTA’er og så videre
Videre lyder det fra Jakob Hahn: ”Har du booket gennem en formidler, altså en portal eller en såkaldt OTA’er (Online Travel Agent, red) som Booking.com, Hotels.com og så videre, skal man undersøge, om det er portalen, man har indgået aftale med – eller om det er selve hotellet.

Er det formidleren, man har indgået aftalen med og afleveret sine penge til, kan man rette kravet om at få sine penge igen ved en hotelkonkurs til formidleren.”

Men har formidleren, for eksempel en OTA, fortsætter Jakob Hahn, tydeligt gjort opmærksom på, at OTA’en kun er formidler, og at man som kunden indgår aftalen direkte med hotellet, så kan man ikke rette noget krav mod formidleren.

Sammensatte rejsearrangementer
Et andet scenarie er, at den rejsende har købt transport, for eksempel flybillet, og hotelophold direkte fra hotellet, et flyselskabs hjemmeside eller via en OTA’er. Så er løsningen på at få sine penge igen ved en hotelkonkurs en andet:

Advokat Jakob Hahn fra Danmarks Rejsebureau Forening siger: ”Så er vi ude i disse nye og nærmest håbløse definitioner i EU’s pakkerejsedirektiv om det, man kalder sammensatte rejsearrangementer.

Disse kan have en form for forbrugerbeskyttelse, herunder konkursbeskyttelse – men det afhænger af bookingprocessen.

Som udgangspunkt vil ikke alle de købte ydelser være konkursbeskyttet, som ved pakkerejser. Det kan enten være flybilletten eller hotelopholdet – men det afhænger af en række forhold, herunder, hvad man har købt først: flybilletten eller hotelopholdet.”

”Dette er meget indviklet: både flybillet og hotelophold”
Men ikke nok med det, fortsætter Jakob Hahn:

”Det afhænger også af, om den for eksempel hjemmeside, hvor man har købt den første ydelse (til den samme tur, red), hvad enten det var flybilletten eller hotelopholdet, tilbyder, hvad vi kalder målrettet formidling af den anden ydelse.

Får man i forbindelse med sit køb af en flybillet et link på flyselskabets hjemmeside til en anden hjemmeside, hvor man kan købe hoteller, der er ”tilpasset” den destination og de tidspunkter, man lige har købt flybilletter til, kan det udgøre et sammensat rejsearrangement,” siger Jakob Hahn og fortsætter:

”Men det forudsætter, at den sidste ydelse, i dette tilfælde hotellet, bliver købt senest 24 timer efter, at man har købt flybilletten.

I en sådan situation, kan der være konkursbeskyttelse af det sammensatte rejsearrangement, men der er kun beskyttelse for den først købte ydelse. I det nævnte eksempel vil det derfor kun være flybilletterne, der er beskyttet mod konkurs.

Derfor forudsætter det, at man først har købt hotellet, der herefter har haft en henvisningsaftale til et flyselskab, hos hvem man køber en flybillet. I det tilfælde er hotellet den først købte ydelse, som der kan være konkursbeskyttet.

Alt dette er meget indviklet og der kan tænkes et utal af forskellige bookingscenarier, så det er meget svært generelt at sige, om man kan forvente at få noget refunderet, hvis man kan købt hotellet som en del af et sammensat rejsearrangement,” siger Jakob Hahn.

Ingen konkursbeskyttelse på hotelydelser
”Den lette version af alt dette er, siger Jakob Hahn: købes et hotelophold direkte hos hotellet, så er der ikke meget at komme efter – for der ikke ingen særskilt konkursbeskyttelse på hotelydelser, hvis ikke de indgår i en pakkerejse eller et sammensat rejsearrangement.”

Men, lyder det fra DRF-juristen, kunden kan i stedet tage fat på sit pengeinstitut. Afhængigt af hvilket betalingsmiddel, man har brugt, kan man måske få pengene igen, et såkaldt charge back.

Har man betalt med et af de store internationale kreditkort som American Express, Diners, Master Card, Visa og så videre, så har disse kreditkort oftest samme fordele for at få et charge back.

”Har man kun købt en enkeltstående rejseydelse, som for eksempel et hotelophold, er eneste måde at håbe at få pengene igen, hvis man har betalt med kreditkort; i denne forbindelse er det danske Dankort ikke et kreditkort,” siger Jakob Hahn og fortsætter:

”Har man booket hotelopholdet via en OTA’er som Booking.com, Hotels.com og så videre, så gælder disse OTA’ers regler. Det må man som forbruger selv undersøge på OTA’ens hjemmeside.”

Køb hos et seriøst rejsebureau
”Vores bedste råd er enten at købe sine rejseydelser hos et seriøst rejsebureau, der er registreret i et EU-land, eller sikre sig, at der konkursbeskyttelse på det kreditkort man vælger at bruge, hvis man køber hotelopholdet direkte hos hotellet. På den måde har man meget bedre beskyttelse ved for eksempel en hotelkonkurs,” siger Jakob Hahn fra DRF.

1.000 danske hotelvirksomheder
Hotelerhvervets brancheforening, Horesta, oplyser til STANDBY.dk, at der er registreret cirka 960 hotelvirksomheder i Danmark.

Sidste år var der 24 konkurser i den danske hotelbranche mod ni i 2017.

”De 24 konkurser lyder af mange, men tallet dækker over mange virksomheder med ingen eller minimal momspligtig omsætning,” oplyser Horesta og tilføjer:

”Generelt har konkursramte hotelvirksomheder i snit to til fire millioner kroner i årlig omsætning, så vi er virkelig nede i de små tal.”

Relaterede artikler:

Københavnsk hotel konkurs

DRF vil anmelde Rejsegarantifonden til EU

Nye billetregler kan blive kostbare for rejsebureauer