- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Kursen er lagt med hårdt arbejde

WEEKENDKLUMME: SAS går den direkte vej uden fryns og glamour, og noget tyder på, at det også er nødvendigt, selv om det da ville være dejligt med lidt pynt ind imellem. – Ingen grund til frygt for lavprisselskabers klage.

Ejvind Olesen

WEEKENDKLUMME: SAS går den direkte vej uden fryns og glamour, og noget tyder på, at det også er nødvendigt, selv om det da ville være dejligt med lidt pynt ind imellem. – Ingen grund til frygt for lavprisselskabers klage.

Af Ejvind Olesen

Faktisk var det ret så oplagt, efter hestekuren i november i SAS, at gøre klar til en lille fest. Lidt smartere uniformer, nye farver på fly og lounge, upgrading af de bedste klasser, som det netop nu sker med mange større ruteselskaber, tilsat lidt feel good stemning om bord.

Sådan bliver det imidlertid ikke. Jeg prøvede ellers ihærdigt i interviewet med Flemming Jensen til det nye nummer af Stand By, men der var ingen slinger i valsen. Tiden er ikke til pjank og luftguitar, som da de det gik allerbedst i Jan Carlzons tid. Nu er det hårdt arbejde og knofedt.

Da vi talte sammen var der intet nyt om frasalg af Widerøe og Ground Service. Det er der fortsat ikke, men efter hvad jeg erfarer fra kilder bag kulisserne, er der ingen grund til bekymring i forhold til forventningerne. Heller ikke selv om visse kredse i Norge synes at dramatisere problemer med salget af Widerøe. Måske med en skjult dagsorden.

Det går faktisk forrygende med samme Widerøe i følge trafiktallene fra januar, som blev offentliggjort i går.12,8 procent flere passagerer og øget produktion takket være et link til Røros, som også er faldet på plads.

Kabinefaktoren er steget med godt en procent i forhold til sidste år. Ikke vildt imponerende med 51,5 procent belægning, men på regionale mindre ruter i Norge kan det ikke blive meget højere, og det er små fly, der er tale om.

Trafikken på de interkontinentale ruter steg med 11 procent med stigende belægningsprocent. Det ser ud til, at SAS for første gang i mange år har en fornuftig forretning på langruterne. De er ikke mere blot til pynt.

Skulle der dryppes lidt malurt i bægret er det, at trafikken i Europa og på Skandinavien kun steg med godt en procent, mens der blev sat øget kapacitet ind på fem procent.  Det er faktisk på det marked, at slaget skal slås de kommende måneder.

Lavprisselskabernes klage i går til EU Kommissionen over ulovlig statsstøtte til SAS kommer ikke til at spille nogen rolle. Hvis det skulle få følger kunne EU lukke stribevis af europæiske selskaber. I øvrigt har SAS, belært af erfaringer med kartelsagen, naturligvis orienteret sig løbende hos EU undervejs.

Lavprisselskaberne må alligevel være mere bange for SAS, end man skulle forvente.

Vinteren er over os. Første kvartal i SAS i fjor var en økonomisk nedtur af rang. Meget tyder på, at det bliver bedre i år. Det bliver forår igen.

God weekend.