LUFTFART: Norwegian præsenterer i dag et kvartalsresultat før skat (EBT) på 861 millioner norske kroner. Det er lavere end sidste år, bl.a. på grund af højere oliepris og passagerafgiften i Norge. Belægningen var 88% og udviklingen er stabil.
LUFTFART: Norwegian præsenterer i dag et kvartalsresultat før skat (EBT) på 861 millioner norske kroner. Det er lavere end sidste år, bl.a. på grund af højere oliepris og passagerafgiften i Norge. Belægningen var 88% og udviklingen er stabil.
I andet kvartal er én Boeing 787 Dreamliner, otte Boeing 737-800 og to Boeing 737 MAX indfaset i flyflåden.
I alt fløj 8,6 millioner passagerer med Norwegian i andet kvartal – en stigning på 12%. Stærkest vækst i antal passagerer var i Oslo Lufthavn og London Gatwick. I kvartalet har Norwegian startet transatlantiske flyvninger med sine kort- og mellemdistancefly, etableret en ny langdistancebase i Rom og lanceret sin første rute til Sydamerika (Buenos Aires).
I andet kvartal omsatte Norwegian for 7,8 milliarder norske kroner – en stigning på 17% fra tilsvarende kvartal året før. Salg af 2,5% Bank Norwegian-aktier gav en positiv resultateffekt, og resultatet efter skat endte på 1,1 milliarder norske kroner. Norwegian øgede kontantbeholdningen kraftigt fra tre milliarder norske kroner sidste år til knap seks milliarder norske kroner i år. Både kapacitetsvækst (ASK) og trafikvækst (RPK) var på 19% i andet kvartal. Væksten ventes at blive stærkere resten af året med forventet 25% for hele året.
Norwegian igen kåret til verdens bedste lavprisselskab på langdistance
Norwegian fik leveret sine to første Boeing 737 MAX i sommer og er det første europæiske flyselskab med denne nye flytype – en opgraderet version af Boeing 737-800. Den nye flytype har en rækkevidde, som muliggør interkontinentale flyvninger.
“Jeg er meget tilfreds med belægningen i dette kvartal. Siden Norwegians start i 2002 har mere end 200 millioner passagerer rejst med os”, siger koncernchef Bjørn Kjos.
“Vi har haft betydelige ekstraomkostninger til indleje af fly, høj oliepris og passagerafgift i Norge, hvilket har haft en negativ effekt på resultatet. Vi ser imidlertid positivt på udviklingen både i form af billetsalg, forsalg de nærmeste måneder og nye rutelanceringer. Ekstra glædeligt har det også været at modtage to internationale SkyTrax-priser. Dette er kun muligt på grund af alle vores dygtige medarbejdere og kunder, som har stemt på os”, siger Bjørn Kjos.