- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Lad os så tage den med vejrudsigten

SOMMERKLUMME (1): Et upåagtet øjeblik troede jeg, at Star Tour, Spies eller Apollo havde sponseret vejrudsigten på TV 2, men så opdagede jeg, at det var et burger-firma. Ingen rejsearrangør kan ellers ønske sig en bedre vejrudsigt- med tak til skærmtrolde

Af Ejvind Olesen

 

Man kan sjældent i denne sommer få lov at være rigtig glad, hvis man går op i vejrudsigten. Lige netop mens man nyder de 23 grader – for en gangs skyld – kommer den kvindelige eller mandlige vejrvært straks med bemærkningen: ”Nyd det, for i morgen eller i overmorgen bliver det koldt og regnfuldt.”

 

Kampen mod den globale opvarmning har gjort sin virkning. Juni var den koldeste danske sommer i 22 år. Og fem dage frem, bliver det i hvert fald ikke anderledes end blæst, regn og lidt sol ind imellem. Det budskab leveres på forskellig måde af vejr-værterne på diverse kanaler.

 

Nogen af dem ser ud som om de tænker: ”Det har de rigtig godt af. Det er heldigvis ikke mig, der har ferie.”Andre dukker op igen og igen time efter time, og smiler lidt beklagende: ”Vi kan jo ikke gøre for det”.

Nej, men man kunne håbe på lidt mere præcise meldinger end: ”Regn hist og her”, eller ”Vind fra forskellige retninger”. Hvor i alverden skulle den ellers komme fra.

 

Jeg forstår godt Tivoli, Fårup Sommerland og andre i det danske sommerland, der for det første gerne er fri for upræcise langtidsprognoser, og for det andet gerne ville have flere nuancer i vejrmeldingerne. I disse dage hører man ofte ”Temperaturer fra 15 til 20 grader”. Ja, men hvor? 15 grader det er halvkoldt. 20 grader det er dejlig sommer.

 

Meldinger om ferie i Danmark fra udlændinge i år, hvad enten det er i et sommerhus ved Vesterhavet eller på et krydstogt fra København, er enslydende: ”Her er dejligt, men hvor er der koldt”.

 

Til gengæld kan charterbranchen glæde sig. En langtidsprognose (som ingen aner en pind om) melder, at sommeren først kommer til september. Øjeblikkelig vokser køen ved telefoner, på nettet og i bureauerne. Samtidig stiger priserne til det, de burde have været fra starten.

 

I de snart 40 år jeg har skrevet om rejselivet i Danmark, synes jeg, at jeg har oplevet det hele før. Klimaforandring eller ej. Men, derfor kan man da godt prøve at følge vejr-værterne i detaljer og den måde de vælger at udlægge teksten på.

 

Sommerferie i Danmark kommer næppe nogensinde til at blive en stabil varm periode. Den mest slagfærdige reklame, jeg mindes, var Tjæreborg Rejsers et år. Da salget startede i februar, viste annoncen en liggestol på en tom dansk strand i silende regn med påskriften ”Husker du den danske sommer i fjor?”

 

Sådan noget sælger.

Skrevet af Ejvind Olesen