- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Lobbyarbejde gav nye toner fra Københavns Lufthavn

LUFTFART: ”Jeg tror, lufthavnen har fået kraftigt vink med en politisk vognstang,” siger direktør i stort dansk flyselskab. Onsdag skiftede lufthavnen strategi. Den fremrykkede millioninvesteringer, udskød lukning af tværbanen og vil bruge millioner på annoncering for indenrigsfly.

LUFTFART: ”Jeg tror, lufthavnen har fået kraftigt vink med en politisk vognstang,” siger direktør i stort dansk flyselskab. Onsdag skiftede lufthavnen strategi. Den fremrykkede millioninvesteringer, udskød lukning af tværbanen og vil bruge millioner på annoncering for indenrigsfly.

Mange iagttagere af dansk luftfart fik onsdag en stor overraskelse, da Københavns Lufthavn pludselig blev medgørlig overfor sin vigtigste kundegruppe, flyselskaberne. De har ofte følt, at lufthavnen altid kun sagde nej til deres ønsker om forbedringer, og at det kun handlede om at tjene penge til lufthavnens primært udenlandske aktionærer.

Københavns Lufthavn er den suverænt dyreste i Norden, hvilket den utallige gange har fået kritik for. En af lufthavnens store kritikere, adm. direktør for Danish Air Transport, der bl.a. flyver ruter til Bornholm og Karup, Jesper Rungholm, siger til standby.dk om kursændringen i Københavns Lufthavn: ”Jeg fik onsdag en opringning fra lufthavnen, inden den udsendte pressemeddelelsen om kursændringen. Ændringen er super positiv, den kan vi kun glæde os over. Jeg tror lufthavnen har fået stort vink med vognstangen fra danske politikere på bl.a. ministerniveau.”

Jesper Rungholm og hans DAT har sammen med bl.a. SAS, Københavns Lufthavns største kunde, længe lagt massivt pres på politikerne for at bede om hjælp.

”Jeg føler, at politikerne, de lokale i vores nærområder i f.eks. Jylland og Bornholm, samt på regeringsniveau og længere nede på Christiansborg, har lyttet til os. Jeg sætter stor pris på vores politiske opbakning,” siger Jesper Rungholm.

Fra SAS siger selskabets pressechef i Danmark, Mariam Skovfoged, til standby.dk: ”Det er godt, at lufthavnen kan udbygges uden en lukning af tværbanen i første omgang. Det er vigtigt for os, at vi har en lufthavn, som er konkurrencedygtig og som giver gode operationelle vilkår.”

Københavns Lufthavn præsenterede onsdag en overraskende ny attitude. Hvor lufthavnen før blev kritiseret af flyselskaber for rutinemæssigt at sige nej til flyselskabernes forslag om forbedringer, støtter den nu en række ændringer.

Der er kun tale om en forlængelse af tværbanens levetid – når lufthavnen runder 40 mio. passagerer er det slut med tværbanen. Ifølge de nuværende planer.

Lufthavnen vil nu også øge sine årlige investeringer med ca. 20 pct. til 1,3 milliarder kr. De 200 mio. ekstra kr. skal fremskynde byggerier af ny kapacitet.

Og indenrigstrafikken styrkes ved markedsførings-indsats til 20 mio. kr., der skal få flere til at rejse indenrigs.

SAS har for nylig kritiseret lufthavnens høje priser og krævet milliarder retur via klage til Trafikstyrelsen.

Kravet blev støttet af Danish Air Transports adm. direktør, Jesper Rungholm, der for nylig sagde til standby.dk: ”Det er på tide at se på, hvad Københavns Lufthavn har gang i. Det er også på tide, at politikerne træder i karakter overfor Københavns Lufthavn.”

”SAS betaler 2-3 gange så meget til Københavns Lufthavn, som vi gør i Stockholm og Oslo,” sagde Mariam Skovfoged, SAS pressechef i Danmark, for nylig til standby.dk