Den stigende popularitet for All Inclusive hotellerne får gæsterne til at blive væk fra lokalsamfundets barer og restauranter.
Fotograf Klaus Iversen, der har boet i byen Maritsa på Rhodos i 10 år beretter til politiken.dk, at byen er plastret til med skilte om til salg, til leje eller lukket på en lang række tidligere velfungerende barer, restauranter og supermarkeder.
Det er sket i takt med, at flere hoteller har taget det populære All Inclusive koncept til sig. Deres gæster går stadig rundt i byen, men sætter sig ikke ind og spiser eller får en drink.
Ifølge Travelmarket havde Star Tour fire All Inclusive hoteller i 2005. I dag er tallet 240 og hos Bravo Tours byder hvert fjerde af selskabets hoteller i dag på All Inclusive. Bravo Tours adm. direktør Peder Hornshøj er personligt ked af det på lokalsamfundets vegne, men forstår samtidig godt, at det er meget populært – især blandt børnefamilierne – at have det hele samlet og betalt på forhånd.
Turismeforsker Anders Sørensen, lektor ved Center for Leisure Management Research i Nykøbing Falster, mener, at konceptet er i strid med det, mange mener er meningen med at rejse, som går ud på at opleve en anden kultur,
Klaus Iversen på Rhodos synes det er i orden med All Inclusive, men ikke inde i byerne. Hvis de rejsende vil opleve andet end hotellets pool og møde folkelivet og områdets attraktioner, og så ikke kan finde noget udenfor dit hotel – kommer du så tilbage året efter, spørger han og opfordrer turisterne til at stikke udenfor All Inclusive hotellerne op prøve at opleve lidt af det lokale liv.