Jönköping Airport har store ambitioner om mere flytrafik og større flytyper end der i dag trafikerer lufthavnen i Småland. Der er nu brugt 30 millioner svenske kroner på en udvidelse.
Jönköping Airport brugte sidste år omkring 30 millioner svenske kroner til en omfattende udvidelse.
For de mange penge har lufthavnen i Småland, cirka 150 kilometer stik vest for Gøteborg, blandt andet fået større platforme til at fly kan vende for enden af start- og landingsbanen. Ligeledes er taxibanen til og fra terminalen gjort bredere plus der er kommet udvidelse af brændstofanlægget så der nu også kan leveres bæredygtigt brændstof til flyselskaberne.
Alt sammen betyder det, at den kommunalt-ejede lufthavn med IATA-koden JKG, nu kan modtage større flytyper end hidtil. Nu kan lufthavnen nemlig også klare for eksempel Airbus 330, Boeing 767 og Boeing 787 Dreamliner.
Såvel charteroperatører som flyfragtselskaber har efterspurgt muligheden for at benytte større flytyper i Jönköping og det er altså muligt nu med udvidelsen af dele af banesystemet, oplyser Jönköping Airport i en pressemeddelelse. Dermed kan lufthavnen for eksempel tiltrække nye charter- og fragtruter.
Udvidelsen af lufthavnen betyder rent teknisk, at lufthavnen nu har en 4E–klassifikation ifølge kriterierne fra EASA, European Aviation Safety Agency.
”Det føles rigtigt godt, at vi nu kan imødekomme efterspørgslen ligesom vi med udvidelsen kan bidrage til Småland-regionens udvikling og Jönköping Airports vision om at være et centrum for flytrafik i det sydlige Sverige,” siger Rony Forsberg, administrerende direktør i Jönköping Airport.
Jönköping har en række charterdestinationer, men kun en enkelt passagerrute, Air Leap’s forbindelse til Stockholm Arlanda, cirka 400 kilometer nordøst for Jönköping. Ruten betjenes med en af selskabets fire propeldrevne SAAB 340-fly med plads til 33 passagerer.
På ønskesedlen er formentlig også en genetablering af en flyrute fra Jönköping til Københavns Lufthavn.
Regionale svenske lufthavne savner passagerer
Passagerudviklingen går den forkerte vej for de regionale lufthavne i Sverige, og derfor lancerer de nu et opråb til regeringen om at træde til med hjælp.
Sidste år var ikke godt for mange regionale svenske lufthavne. Antallet af rejsende i de mindre lufthavne faldt med over det dobbelte i forhold til de større statslige svenske lufthavne.
Lufthavne som Jönköping, Karlstad (mellem Oslo og Stockholm) og nordsvenske Skellefteå mistede op til 30 og 40 procent sidste år.
Mens den svenske lufthavnsoperatør Swedavia driver de største lufthavne i Sverige – herunder Stockholm-lufthavnene Arlanda og Bromma – skal de enkelte kommuner drive mange af de regionale og langt mindre lufthavne i Sverige.
Årsagerne til de nedadgående passagertal i de svenske regionale lufthavne kan være den indførte flyskat og begrebet flyskam, som i løbet af 2019 vandt indpas i Sverige. De mindre lufthavne, som har haft store tilbagegange, har lidt under, at flyselskaber enten helt eller delvist har lukket regionale ruter.
Relaterede artikler:
Regionale svenske lufthavne vil have regeringen på banen