- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Lufthavn importerer mange passagerer til langruter

Sidste år fløj 3,5 millioner passagerer til og fra Københavns Lufthavn med langruter. Af disse fløj cirka 450.000 til lufthavnen for at skifte til en langrute ud af København.

For at have langruter kræves ofte gode såkaldte føderuter, hvor passagerer fra andre lufthavne kan flyve ind til en større lufthavn der har langruter. ”Antallet af føderuter til en større lufthavn kan være afgørende for lufthavnens langruter – i begge ender af ruten. Det har stor betydning,” siger pressechef i Københavns Lufthavn, Kasper Hyllested, til STANDBY.dk

Analyseafdelingen i Københavns Lufthavn har med tal fra Sabre Market Intelligence udarbejdet en liste til STANDBY.dk over de ti lufthavne, hvorfra der sidste år fløj flest passagerer ind til København for at fortsætte med en langrute ud af lufthavnen.

Tallene er afrundede, men Københavns Lufthavn noterer blandt andet, at Helsinki er på top 10-listen – også for passagerer der skal videre til Asien. Her har Helsinki takket være Finnair ellers klart flere ruter til Asien end det er tilfældet i Københavns Lufthavn.

”At Helsinki er på listen er lidt overraskende. Mange flyver fra Helsinki til CPH for at flyve videre til Nordamerika, men en stor andel flyver også via CPH til Asien, eksempelvis Tokyo, Beijing og Shanghai. Her spiller det givet en rolle for mange at kunne få afgange på tidspunkter, der matcher deres behov, ligesom mange foretrækker bestemte flyselskaber eller benytter særlige fordelsprogrammer, som eksempelvis SAS Eurobonus, når de skal vælge flyselskab,” siger Kasper Hyllested.

Top 10 i transferpassagerer i 2017
Sidste år fløj der fra Stockholm Arlanda i alt 56.000 passagerer til København for at skifte til et langrutefly, og de udgjorde 12,2 procent af de passagerer der rejste til København for at fortsætte med en langrute.

På andenpladsen kom transferpassagerer fra Oslo til Københavns langruter, i alt 51.000 og dermed 11,1 procent af det samlede antal langruterejsende i transfer ud af København.

Gøteborg havde tredjepladsen med 31.000 svarende til 6,6 procent, som nummer fire kom Helsinki med 23.000, 5,1 procent, og på femtepladsen passagerer fra Islands hovedlufthavn, Keflavik. Sidste år fløj 23.000 fra Keflavik til København for at skifte til et langrutefly ud af København – i alt fem procent af det samlede antal langrutepassagerer i transfer i lufthavnen.

Den sjettestørste leverandør på dette område var Bergen med 22.000, svarende til 4,9 procent, fulgt af Aalborg med 21.000, 4,6 procent, Stavanger med 16.000, 3,5 procent, Hamborg med 13.000, svarende til 2,8 procent, mens der fra Amsterdam på 10. pladsen var 10.000 passagerer som sidste år fløj til København for at fortsætte med en langrute, i alt 2,2 procent af det samlede antal transferpassagerer til langruterne i Københavns Lufthavn.

Relaterede artikler:

Stor vækst på langruter i Københavns Lufthavn

Her er de 10 største flytyper i Københavns Lufthavn

Qatar Airways øger til 15.000 ugentlige flysæder i Norden