- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Lufthavn vil ikke kompensere flyselskaber

LUFTFART: Som led i Københavns Lufthavns ekspansion forsvinder den såkaldte tværbane. Det vil betyde ca. 0,5 pct. færre starter og landinger på dage med kraftig sidevind. Men det tab må flyselskaberne selv bære, siger lufthavnen.

LUFTFART: Som led i Københavns Lufthavns ekspansion forsvinder den såkaldte tværbane. Det vil betyde ca. 0,5 pct. færre starter og landinger på dage med kraftig sidevind. Men det tab må flyselskaberne selv bære, siger lufthavnen.

Københavns Lufthavn præsenterede fredag sin opdaterede udvidelsesplan, der bl.a. betyder, at Tværbanen, 12-30, nedlægges.

Som tommelfingerregel øger flytrafikken ca. fem pct. om året – og fordobles dermed hvert 20. år.

Væksten i Københavns Lufthavn stiger i disse år blandt discountselskaberne. Mens lufthavnen i 2005 havde 109 ruter fløjet af fuldservice-selskaber og 31 af lavprisselskaber, var tallet sidste år 120 ruter fra fuldservice-selskaber og 107 fra lavprisselskaberne, der i dag står for op mod 25 pct. af lufthavnens passagertal – ført an af Norwegian, Ryanair og Easyjet.

For at få plads til ekspansion investerer lufthavnen nu 20 milliarder kr. de kommende år for at få plads til flere fly og passagerer. Bl.a. kommer der en ny Finger E samt en satellitterminal.

Over 98 pct. af lufthavnens starter og landinger er i dag via de to hovedbaner. Formålet med planen er at skabe plads og faciliteter til 40 mio. årlige passagerer. Hvis vi ikke bygger lufthavnen markant ud, løber vi i 2024 tør for plads til fly, siger Københavns Lufthavn.

Men lufthavnen vil ikke kompensere flyselskaberne, hvis de ikke kan flyve pga. lukningen af tværbanen.​