- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Luxair tilbage i Københavns Lufthavn

LUFTFART: ”Nu giver vi ruten et års tid, så må vi se om vi skal udvide eller …,” sagde Luxembourgs flyselskab, da det i går vendte tilbage til København. Håbet er to flyvninger om dagen – og et samarbejde med SAS. Luxair har ingen repræsentant i Skandinavien.

LUFTFART: ”Nu giver vi ruten et års tid, så må vi se om vi skal udvide eller …,” sagde Luxembourgs flyselskab, da det i går vendte tilbage til København. Håbet er to flyvninger om dagen – og et samarbejde med SAS. Luxair har ingen repræsentant i Skandinavien.

”Det var en forkert beslutning at stoppe på København i 2007, efter 25 år, men nu håber jeg, vi er her for i hvert fald 25 nye år,” sagde Luxairs bestyrelsesformand, Paul Helminger, i aftes på Hilton Copenhagen Airport.

Her holdt flyselskabet sammenkomst for at markere genåbning mellem Luxembourg og København. Luxair fløj mellem storhertugdømmet og København fra 1981-82 og fra 1985 til 2007. I rutens storhedstid havde man tre fly på hverdage. Nu startes der med en enkelt afgang.

Luxairs første flyvning til Københavns Lufthavn efter seks år off line landede i aftes et par minutter før tid.

Bestyrelsesformanden sagde, at bl.a. gentagne ønsker fra det danske samfund i Luxembourg på ca. 2.500 var medvirkende til at få ruten genstartet. Danskerne ønskede et alternativ (til SAS, red), sagde han.

Uden at nævne SAS, sagde bestyrelsesformanden, at Luxair har prøvet at få codeshare på ruten og videre fra København – men var indtil nu blevet afvist.

”København er platform for Luxair for rejsende, der skal videre i Norden. Vi udbyder i år 8.000 billetter på strækningen og har indtil nu solgt ca. 2.700. Vi håber på flere afgange – eller større fly end den nuværende med 49 sæder,” sagde Paul Helminger.

Efter præsentationen af Luxair og Luxembourg, sagde Alberto Kunkel, vicepræsident i flyselskabet for bl.a. salg og marketing, til standby.dk:
”Det er rigtigt, at vi ikke har repræsentant i Danmark – vi kigger på muligheden, men det er et fordyrende led. Nu tester vi, hvordan den nye rute klarer sig uden. Og senest til marts næste år beslutter vi, hvad der skal ske med ruten – om vi skal øge eller lukke. Vi vil gerne have samarbejde med SAS, bl.a. fordi halvdelen af vores passagerer skal videre fra København. Vi har foreløbig samarbejde fra Københavns Lufthavn med Finnair og Estonian. En anden mulig ny rute kunne være til Stockholm – men det er en times ekstra flyvetid fra Luxembourg.”

Alberto Kunkel fortsatte: ”Vi tilbyder fortsat business class, selv om dette tal falder – syv procent af vores passagerer flyver på business class, indtægterne fra udgør 30 pct. af Luxairs omsætning.”

Luxair havde sidste år knap 1,4 mio. passagerer – Lufthansa ejer 13 pct. af selskabet, resten er statsejede. Med 2.300 medarbejdere er Luxair 8. største arbejdsgiver i landet.

Ingen nordiske lande er på Top 10 over de største incoming-lande til Luxembourg. Landet havde sidste år 2,3 mio. overnatninger, primært på hoteller. Den gennemsnitlige besøgende er 50 år – en af landets største turistattraktioner er byen Schengen, hvor aftalen om fri bevægelse inden for EU-landene blev underskrevet. Ellers anbefaler Luxembourg sig bl.a. med masser af cykel- og vandrestier, spa-ophold og golfbaner, sagde chef for landets turistråd, Anne Hoffmann, ved sammenkomsten i aftes på Hilton Copenhagen Airport.