- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Manglende Dreamliner giver ikke penge retur

FLYSELSKABER: Flypassagerer, der har klaget over at blive transporteret med et andet fly end Norwegians Dreamliner, har ikke krav pået afslag i prisen. Det har flertallet i Forbrugerklagenævn netop afgjort, men der var ikke enighed i nævnet... Rygter om nye Norwegian-langruter fra København.

FLYSELSKABER: Flypassagerer, der har klaget over at blive transporteret med et andet fly end Norwegians Dreamliner, har ikke krav pået afslag i prisen. Det har flertallet i Forbrugerklagenævn netop afgjort, men der var ikke enighed i nævnet… Rygter om nye Norwegian-langruter fra København.

Nar forbrugere bestiller flybilletter, kan de ikke altid regne med at komme til at flyve med en bestemt flytype.

Det har Forbrugerklagenævnet slået fast i fem principielle sager, hvor forbrugere havde krævet afslag i prisen, fordi Norwegian ikke gennemførte flyvningen med det nye Dreamliner-fly, men med oftest dårligere erstatningsfly.

”I de fem sager er forbrugerne nået frem til den aftalte destination pådet aftalte tidspunkt. Derfor har et flertal i nævnet vurderet, at forbrugerne har fået, hvad de betalte for, nemlig transporten, og at de ikke har krav pået afslag i prisen,” siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Camilla Hesselby, i pressemeddelelse.

I sin vurdering af sagerne har flertallet lagt vægt på:

– At forbrugerne blev transporteret til de aftalte destinationer til aftalt tid

– At der måvære et vist råderum for flyselskabet til udførelsen af transportaftalen

– At forbrugerne ved bestillingen accepterede Norwegians aftalebetingelser, hvor det fremgår, at selskabet til enhver tid efter bookingen kan: ”… change the timetable or cancel, change, reroute or delay a flight if this is warranted for reasons beyond the control of the Carrier, of for safety/security reasons.”

–At Norwegians markedsføring af Dreamlineren ikke har været såmarkant og massiv, at flyvningen med denne bestemte flytype kan anses som en del af aftalen mellem Norwegian og forbrugerne.

Omvendt mener et mindretal i nævnet, at markedsføringen af Dreamlineren var såmarkant og massiv, at forbrugerne havde krav påat blive fløjet med netop den, og at de derfor skal have et afslag i prisen.

”Det har været Forbrugerklagenævnets opgave at vurdere, om flyvningen har været mangelfuld, og om forbrugerne har haft ret til et afslag i prisen. Nævnet har ikke kompetence til at afgøre, om Norwegians markedsføring overholder reglerne i markedsføringsloven,” siger Camilla Hesselby.

Forbrugerklagenævnet har i alt modtaget ca. 30 klager af samme art. De resterende sager forventes afgjort inden for de næste to måneder.

I de fem sager havde forbrugerne alle købt billetter til Norwegians nye Dreamliner-fly. Men inden afgang fik de en sms fra Norwegian om, at flyvningen ville foregåmed et ældre erstatningsfly.

Norwegian tilbød forbrugerne fuld refusion af billetterne, men forbrugerne afslog, fordi priserne hos de andre flyselskaber i mellemtiden var steget, og forbrugerne havde bestilt hotel, billeje mv.

Efterfølgende har forbrugerne indbragt sagerne for Forbrugerklagenævnet og krævet et afslag i prisen.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er sekretariat for Forbrugerklagenævnet.

Der er rygter om, at Norwegian en af de kommende dage vil bebude nye langruter fra Københavns Lufthavn – bl.a. til Las Vegas. Norwegian har i forvejen USA-ruter fra København til Fort Lauderdale i Florida, Los Angeles og New York JFK.