- STANDBY.DK - https://standby.dk -

MarcoPolo og MyPlanet fyrer 17 og skærper profilen

Marco Polo dropper rundrejser med egen rejseleder, MyPlanet International fyrer 17 ansatte – og er klar med ny ledelse.

 

Dorte Kuula, brand director for MyPlanet & MarcoPolo.

Marco Polo dropper rundrejser med egen rejseleder, MyPlanet International fyrer 17 ansatte – og er klar med ny ledelse.

Eksklusive rejser til Australien, New Zealand, Sydafrika, Canada og USA. Det er fremtiden for de danske rejsebureauer, MarcoPolo og MyPlanet, som netop har fremlagt sine planer for fremtiden.

En mere tydelig profil er løsningen for rejsebureauet MarcoPolo, der retter fokus mod den mest købestærke del af danskerne. Også bureauet MyPlanet tilpasses, så bureauets styrker i fremtiden vil komme tydeligere frem. Det betyder, at rejser til Australien, New Zealand, Sydafrika, Canada og USA bliver mere konkurrencedygtige, skriver MyPlanet i pressemeddelelse.

Både MarcoPolo og MyPlanet er en del af MyPlanet International, ejet af verdens største rejsekoncern, TUI Travel.

Ændringerne kommer efter et par år med millionunderskud. Ny varemærkedirektør for MyPlanet og MarcoPolo, Dorte Kuula, siger:

”Vi satser på det, vi er bedst til. Vi vil allerede i indeværende regnskabsår se markant forbedring af vores bundlinje.”

Omlægningen betyder, at MyPlanet International siger farvel til 17 medarbejdere, de 16 fra rejsebureauets afdeling i København, som dermed halveres. 

”Vi udfaser MarcoPolos rejser med dansk rejseleder og etablerer tæt samarbejde med TUI om udstedelse af flybilletter. Samtidig samler vi vores marketingafdeling i Aarhus og nedlægger derigennem to stillinger,” siger Dorte Kuula. Omlægningen betyder også nye ansigter i MyPlanet Internationals ledelse.

Dorte Kuula, tidligere brand manager, bliver brand director med ansvar for økonomien i de to danske varemærker, MarcoPolo og MyPlanet.

Susanne Ritzén fortsætter som brand director for MyPlanet i Sverige. Thomas Hindkær, hidtil ansvarlig for salgsafdelingen i Aarhus, får det kommercielle ansvar for IT og billetudstedelse. Stefanie Hess bliver produktionschef. Tina Damborg Hove og Maria Hougaard fortsætter som henholdsvis HR chef og økonomichef. Ian Dines fra TUI i London bliver salgschef med ansvar for salgsafdelingerne i Aarhus, København og Göteborg.

MyPlanet International er registreret i Danmark, men ejes af koncernen TUI Travel. MyPlanet Danmark har en årlig omsætning på ca. 120 mio. kr. og er specialiseret i rejser til Australien, New Zealand, Sydafrika, Canada og USA. MyPlanet Sverige har årlig omsætning på ca. 50 mio. kr.

MarcoPolo har en årlig omsætning på ca. 75 mio. kr. og vil i fremtiden fokusere på oversøiske rejser for det krævende publikum, der vægter kvalitet højere end pris.

Sidste regnskabsår omsatte MyPlanet & MarcoPolo for 227 mio. kr., men fik et underskud på 7,4 mio. kr.

MarcoPolo lukkede i december sidste år sin afdeling i Aarhus, hvilket kostede otte ansatte jobbet. Men fra midten af november er MarcoPolo tilbage i Aarhus.

I sidste måned stoppede Henrik Elmholdt som fælles direktør for MyPlanet & MarcoPolo og sportsrejsebureauet TravelSense, der har samme engelske ejer som MyPlanet & MarcoPolo. Henrik Elmholdt blev sidste år fælles direktør for MyPlanet & MarcoPolo og Travel Sense, Camilla Andersen er adm. direktør for Travel Sense, som hun startede i 2002 sammen med netop Henrik Elmholdt og Ulrik Bohse.

MyPlanet & MarcoPolo hører under den tysk-engelske TUI-koncerns Special Holiday Group, SHG. Samantha Stimpson fra direktionen i SHG er indtil videre direktør for de danske SHG-bureauer.

TUI Travel, der er noteret på børsen i London, ejer bl.a. også Star Tour.

Selve Marco Polo blev etableret i 1982 af Bethsy Holk og Ingrid Emonds. For syv år siden blev Marco Polo overtaget af MyPlanet.