- STANDBY.DK - https://standby.dk -

’Med dansk rejseleder’

WEEKENDKLUMME: Det bliver mere og mere påkrævet for rejsearrangører, at rammerne forædles. Ellers gør kunderne dem bare overflødige. Men det at være dansk er ikke en kvalitet i sig selv. Og snart tager robotterne over.

Ejvind Olesen.

WEEKENDKLUMME: Det bliver mere og mere påkrævet for rejsearrangører, at rammerne forædles. Ellers gør kunderne dem bare overflødige. Men det at være dansk er ikke en kvalitet i sig selv. Og snart tager robotterne over.

Af Ejvind Olesen

”Jeg har ikke megen respekt for en såkaldt rejseleder, der kan stå på et ben og remse årstal op. Til gengæld må den pågældende godt begå en fejl ind imellem. Det er gløden i øjnene det kommer an på,” sådan sagde fhv. rigsantikvar Olaf Olsen engang i et foredrag for danske turistchefer.

Det er nu mange år siden, og kravene er skærpet siden uden altid at være opfyldt. Det er blevet meget lettere via den digitale udvikling selv at arrangere og bestille sin rejse på nettet, og/eller direkte hos flyselskabet. Selskabsrejsen ad flyvejen er ændret væsentligt.

”Vi skal forstå at forædle produktet, ellers har vi tabt,” sagde indehaveren af Albatros Travel Søren Rasmussen i et interview for ikke så længe siden, da lavprisselskaberne for alvor tog fat.

Blandt de store charterbureauer synes Bravo Tours at være af samme mening. Ikke sådan, at man vil føre deltagerne i snor, men ofte ledsaget af bemærkningen ’med dansk rejseleder’. Ikke at det er en kvalifikation i sig selv at være dansk rejseleder. Jeg har også set eksempler på det modsatte.

Netop nu kan man opleve en større kampagne fra Cultours.dk med følgende tekst: ’Kvalitet og oplevelser med de bedste rejseledere’.

Langt de fleste er akademikere. Altså med en god portion viden om landet, historiske begivenheder, politiske ledere og kulturelle mindesmærker. Forhåbentlig er de også gode fortællere.

Og forhåbentlig ved de, at det ikke er dem, men rejsens deltagere, der er på ferie. Er de rigtigt gode, ved de også noget om det praktiske med flyforbindelser, hoteller og noget om, hvordan man tackler det uventede undervejs, såsom bortkommen bagage (nogle vil mene, at det ikke er uventet).

Bunden af kvalitetsinformation fra en ung guide på en selskabsrejse er at høre en velkomst på bussen som: ”Velkommen til Mallorca, klokken er nu 16,10, mit navn er Andrea. Her skinner Solen, det er 25 grader, vores chauffør hedder Antonio og han har syv børn derhjemme….” Hvis det er niveauet, er der ingen grund til at reklamere med begrebet dansk rejseleder. Det er banale og nødvendige informationer og har ikke noget med rejseledere at gøre.

Jeg har oplevet et midaldrende dansk ægtepar, som selv havde fundet frem til en rejse til Athen, bestilt og betalt direkte på nettet. Tilfældigt kom de til at høre en spændende og godt fortalt beretning om Akropolis fra den danske rejseleder i en anden gruppe. De blev inviteret til at lytte med.

”Nu kan vi se, hvad vi gik glip af ved absolut at ville det hele selv. Vi har også opdaget, hvad det koster at være individuelle,” sagde han til mig.

Der er ingen tvivl om, at de unge i dag, hvis det da ikke er børnefamilier, ser overbærende på det, som de kalder ’at blive ført i snor på en selskabsrejse’. De skulle bare vide, hvad de går glip af.

Jeg er med store danske grupper blevet guidet rundt Peterskirken og St. Petersborgs Vinterpalads i over et par timer af fremragende danske guider, så jeg var ved at segne af træthed og proppet med viden. Men sådan kan en ferierejse også bliver forædlet.

På et krydstogt for eksempel. Det er altså ikke nok, at den pågældende sætter sig en time ved et bord på et dæk med skilt bagved og venter på at få spørgsmål. Man må kunne andet og mere. Lave studiekredse, prøve at åbne døre, som individuelle ikke kan, fortælle om egne oplevelser, arrangere goddag- og farvelreceptioner for deltagere og meget andet. Ellers kan man jo ligeså godt gøre det hele selv. Og købe på nettet, hjemmefra ved skrivebordet.

Når Søren Rasmussen taler om forædling kan han selv som aktiv og vidende biolog og forfatter gå i spidsen med et godt eksempel. Fremtiden for turoperatører med den digitale verden og flyselskabernes satsning på lavpriser er en udfordring. Lyt til ham om Grønland for eksempel.

Nogle tror, at deres gæster kan og vil selv. Begrebet som ’med dansk rejseleder’ er god reklame for nogle rejsearrangører og skræmmende for andre. Og måske er den danske rejseleder om kort tid bare en robot. Og så kan man bare trykke på en knap. Så taler rejselederen også finsk.

God weekend