- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Millionunderskud betyder færre direktører og chefer i Myplanet

Det danske driftsselskab MyPlanet International tabte i sidste regnskabsår, der sluttede med udgangen af september, 1,575 mio. kr. MyPlanets danske moderselskab, der alene ejer MyPlanet International, fik et underskud på 11,491 mio. kr.
Med en årsomsætning på ca. 300 mio. kr. er Myplanet (samt MarcoPolo og Travel Sense) tredjestørste rejsebureau i Danmark på oversøiske rejser, kun overgået af Albatros Travel og Kilroy group travel.

 

De store milliontab fik i januar i år – og senest for halvanden uge siden – den adm. direktør for de to rejsebureauer, Henrik Elmholdt (foto), til først at fyre den kommercielle direktør, Anders Martin Larsen, samt Adam Svendsen, der var direktør for IT og marketing.

 

Henrik Elmholdt har foreløbig ansvaret for såvel rejsebureauernes kommercielle afdeling samt IT-området, mens marketing manager Dorte Kuula fra rejsebureauets hovedkontor i Aarhus nu også er brand manager.

 

For halvanden uge siden kom der yderligere to opsigelser i chefgruppen; den ramte bureauchef og salgsleder på kontoret i København, Martin Schmidtsdorff, samt rejsebureauernes nye brand manager, Xenia Lund.

 

”Alle fire fyringer har baggrund i, at vi skal forbedre økonomien,” siger Henrik Elmholdt til takeoff.dk og tilføjer, at han indtil videre også er salgsleder på kontoret i København.

 

MyPlanet & Marco Polo har stadig to andre direktører, udover Henrik Elmholdt, nemlig produktionsdirektør Thomas Elsgaard, samt rejsebureauernes finansdirektør, Ejvind Groth.

 

”Vores administrative omkostninger pr. gæst er for høje. Fremover skal vi sælge mere online og tydeliggøre vores gode produkter på nettet. Det skriger til himlen, at vi har så mange gode produkter, ikke fortæller om dem,” siger Henrik Elmholdt og tilføjer:

”Vi har sovet i timen og ikke været nok fremadrettet. Vi har haft en god, men for dyr administration. Jeg forventer ikke flere opsigelser, men vi spiller jo på et fodboldhold, hvor vi skal have det bedste hold på banen. Vi skal udvide vores produkter, holde omkostningerne pr. gæst nede, for vi kan ikke forvente en forøget volumen i en tid med megen konkurrence. Vi skal blive bedre til at tjene penge; derfor skal vi næppe af med nogen sælgere, det er dem, vi skal leve af.”

 

MyPlanet og MarcoPolos største destinationer er Australien, Canada, New Zealand og USA.

 

Henrik Elmholdt blev i december sidste år fælles dansk adm. direktør for rejsebureauerne MarcoPolo, Myplanet og Travel Sense – alle under paraplyen TUI Specialist & Activity Sector Scandinavia.

 

Til sammen omsætter de tre rejsebureauer alene i Danmark for 300 mio. kr. om året.

 
Henrik Elmholdt er som adm. direktør for de tre rejsebureauer bindeleddet mellem Danmark og engelske TUI. Reelt har TUI fem varemærker i Danmark, nemlig også MyPlanet Sport og More Sense, sidstnævnte arrangerer events i Danmark.
 

Engelske TUI Travel er ifølge egne oplysninger verdens førende ferierejsearrangør. Gruppen har årligt over 30 millioner gæster og over 49.000 ansatte. I regnskabsåret 2010, med afslutning 30. september, omsatte TUI for 13.5 milliarder engelske pund og fik overskud før skat på 447 mio. pund.

 

TUI ejer også Star Tour, men Star Tour hører ikke under TUI Specialist & Activity Sector Scandinavia.

 

 

Skrevet af Henrik Baumgarten