- STANDBY.DK - https://standby.dk -

’Min kone har gigt, og vi vil ikke have en kinesisk bil’

ANKENÆVN: Desværre for et ægtepar, som er vant til at rejse til Cuba, var det lige præcis det, de fik og måtte vente fem timer på en erstatning.

Geely.

ANKENÆVN: Desværre for et ægtepar, som er vant til at rejse til Cuba, var det lige præcis det, de fik og måtte vente fem timer på en erstatning.

Af Ejvind Olesen

Efterhånden er en del danskere blevet en slags stamgæster på ferie på Cuba. Det var også tilfældet med et ægtepar i vinter, som købte rejsen i Check Point Travel, hvilket de normalt gør. Men denne gang gik det galt, og deres klage endte hos Rejseankenævnet, der nu har afgjort sagen.

Den ene del er helt traditionel. Parret fik ikke de bestilte sæder med ekstra benplads hos KLM. Hotellet, de havde ønsket, blev af diverse grunde et andet end det bestilte – og endelig gik det helt galt med bilbestillingen, som nok understreger, hvad man fortsat kan komme ud for på den caribiske ø, der ellers er blevet mere åben for turisme.

Således skriver klageren til bureauet ved bestillingen: ”Da du jo ved, at vi tidligere har haft meget dårlige erfaringer med bilen Geely, grundet dårlige fjedrede cubanske veje, og min hustru har gigt, har vi aftalt på skrift, at vi skal have en Peugeot 208 eller lignende, bare ikke en kinesisk bil som Geely. Du checkede tre dage før og bekræftede, at vi slet ikke kunne få udleveret en Geely på vores udleveringssted på Cuba.”

Virkeligheden skulle vise sig at blive en helt anden, fremgår det af klagerens videre beretning: ”Da vi skulle hente bilen kl. 10, havde de ikke andre biler end en Geely. Da vi viste dem vore papirer, gik de i gang med at skaffe en anden bil. Da kl. blev 12 lukkede kontoret for at holde frokost. Vi kontaktede agenten, som for os arrangerede sandwich og noget at drikke.

Det viste sig, at den anden bil, vi skulle have, var gået i stykker, og en ny skulle komme fra lufthavnen. Da den kom, var den ikke gjort ren eller fået servicecheck. En lampe i panelet lyste, men det skulle vi ikke tage os af. Da den kom, var der heller ingen benzin på.

Da den skulle afleveres igen, kom vi til at betale 50 euro, fordi den gule lampe stadig lyste.

Vi kom i øvrigt først fra stedet med vores bil kl. ca. 15,45, en hel dag spildt. Vi kom også til at betale for service på den nye bil, da den blev afleveret”.

Det forløb bekræftes af bureauet og samtidig udveksles en længere redegørelse for den manglende benplads om bord hos KLM, og hvorfor bureauet ikke kunne levere det lovede hotel.

Kunden kræver 5.000 kr. i kompensation for utilfredsstillende rejsearrangement. Ud over det nævnte også utilfredsstillende hotel i Havanna. Bureauet har betalt 500 kr. og erstattet udgifter til benzin og service på bilen til 800 kr., og flyselskabet har udleveret to vouchers på 60 euro pr. stk.

Ankenævnet afgør, at bureauet skal give et nedslag, der vurderes til 2.400 kr., hvorfra fratrækkes de 595 kr. som allerede er udbetalt.

Og hvad kan man så lære af det? Pas på med billeje på Cuba. Og kinesiske biler er åbenbart ikke lige sagen med det vejnet, som fortsat findes på øen.