- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Molslinjen bruger kunstig intelligens til hurtigfærger

Dansk dataanalyse- og AI-virksomhed har sammen med Molslinjen udviklet algoritmer, der sørger for prognoser og fordeling af biler på rederiets to største færgeruter. De giver flere besparelser.

Det er stadig medarbejdere der vinker bilerne på plads på Molslinjens hurtigfærger på ruten mellem Sjællands Odde og Aarhus samt forbindelsen mellem svenske Ystad og Rønne. Men fordelingen af bilerne på færgernes vogndæk sker ved hjælp af avanceret kunstig intelligens.

Algoritmen sorterer bilerne, så de kommer til at holde helt rigtigt på færgernes vogndæk. Det betyder meget, hvordan bilerne fordeles på en hurtigfærge. Holder de optimalt i opmarchbanerne i færgelejet, bliver der bedre plads på vogndækket, færgen sejler bedre og bruger mindre brændstof, skriver Molslinjen i en pressemeddelelse.

Herudover kommer der færre forsinkelser, fordi færgen lastes hurtigere. Og prognosen for, hvornår de biler og passagerer dukker op til en bestemt afgang, og hvordan de skal fordeles, foretages af kunstig intelligens – et analyseværktøj, som netop er blevet tildelt prisen for “Data Tech Deployment of the Year” ved den internationale Data Breakthrough Awards.

Rederiet Molslinjens største rute er Sjællands Odde-Aarhus, den har normalt 3,5 millioner passagerer om året. Herefter følger Bornholmslinjen og Fanølinjen.

Kunstig intelligens har hjulpet siden sidste år
Det er det københavnsbaserede dataanalyse- og AI-virksomhed, Halfspace, der sammen med Molslinjen har udviklet de algoritmer, som sørger for prognoser og fordeling af biler på rederiets katamaraner på Kattegat og i Østersøen på ruten til Bornholm.

Systemet blev taget i brug sidste år.

”Vi gør os stor umage med at sejle og ankomme til tiden. Ved at være meget sikre på, hvornår de forskelle typer køretøjer kommer til en afgang, kan vi sikre hurtig og effektiv ekspedition i havnene. Samtidig får gæsterne mere plads på vogndækket og vi sparer brændstof ved at laste skibene optimalt,” siger Molslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard, i pressemeddelelsen.

”Én ting er at udvikle algoritmer, noget andet er at få dem i produktion således, at de kan understøtte beslutningsprocesser, og dermed skabe værdi for en virksomhed som Molslinjen. Det er det, vi sammen er blevet belønnet for med denne award,”, siger Halfspaces’ medgrundlægger og administrerende direktør, Claus Bek Nielsen.

Har næsten alle danske færgeruter
Molslinjen, der i 2019 omsatte for 1,9 milliarder kroner, har sejlet mellem Jylland og Sjælland siden 1966. Rederiet har siden 2015 udvidet fra to til ni færgeruter og forøget flåden fra tre til 15 skibe, der under normale rejseår betjener op til otte millioner passagerer.

Molslinjen sejler nærmest alle danske færgeruter, i alt ni fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. Selve Molslinjen sejler om sommeren også mellem Sjællands Odde og Ebeltoft på Djursland, mens Bornholmslinjen har tre ruter til Bornholm, fra Ystad i Sverige, Køge og tyske Sassnitz.

Derudover har Molslinjen også Kombardo Expressen med direkte busruter mellem en række større byer i Danmark og over en halv million årlige passagerer, under normale rejseår.

Relaterede artikler:

Norwegian-formand i spidsen for Molslinjen

Krisen koster færgerederi millioner af passagerer

”Genstartsplanen skal være klar til genåbningerne”