I april for godt to år siden satte Frankrig restaurantmomsen ned fra 19,6 procent til 5,5 procent, og virkningen har levet helt op til branchens forventninger.
Momsnedsættelse er en dyr, men god løsning til at få folk i beskæftigelse. Det viser udviklingen i Frankrig, hvor der på 21 måneder er kommet 42.400 i arbejde efter en markant momsnedsættelse. Branchen håbede selv på 40.000, men politikerne tvivlede.
Nu viser det sig, at det var en god ide, da daværende økonomiminister i Frankrig, Christine Lagarde, valgte at lytte og satte momsen markant ned på restauranterne, dog ikke alkohol. Hun medgav dengang, at det også var en dyr løsning, idet staten regnede med at tabe 22,5 mia. euro om året.
Om det også blev tilfældet vides endnu ikke, men den med arbejdspladserne blev officiel i juni. Og den holder og mere til.
Det franske forsøg kunne være en anledning til, at andre landes ministre (inklusive danske Brian Mikkelsen), som ryster på hånden, kunne overveje forsøget.
På et møde i Danske Rejsejournalister for nylig sagde Brian Mikkelsen imidlertid, at der ikke bliver tale om differentieret moms, men at der er mange andre og bedre måder at hjælpe turismen på.