- STANDBY.dk - https://standby.dk -

MSC Cruises præsenterede nyt stort krydstogtskib

(Southampton, STANDBY.dk) Der er masser af tal når det gælder krydstogtskibe – også MSC Bellissima, der er søsterskib til et andet af det italienske rederis største skibe, MSC Meraviglia.

Klik for stort format. MSC Bellissima på vej ind i havnen i Southampton, hvor sammenkomsten blev holdt. Bellissima er det 16. skib i drift hos MSC – men der er flere på vej. Derfor forventes antallet af passagerer mere fordoblet fra 2,4 millioner sidste år til 5,5 millioner i 2027. Foto: MSC Cruises.

MSC Cruises havde forleden samlet omkring 1.500 europæiske rejsebureauagenter, VIP’er og andet godtfolk til en både elegant og afslappet navngivningsceremoni i den store sydengelske havn, Southampton. Her skulle skibet efter præsentationen sejler sit første krydstogt med betalende passagerer – til Genova i Italien.

Selv om MSC Cruises er en stor kunde i Københavns Havn i sommersæsonen, kommer vi ikke til at se Bellissima på de nordiske breddegrader; hun skal nemlig sejle sin første sæson på italienske MSC Cruises’ hjemmebane, Middelhavet, hvor rederiet er største spiller. Bellissima skal i dette års sommersæson sejle syv dages krydstogter på en række ruter i Middelhavet.

Herefter siger skibet og dets besætning med over 100 nationaliteter arrivederci og tilbringer vinteren 2019/20 med krydstogter til og fra De forenede arabiske Emirater inden hun i 2020 skal sejle krydstogter i Asien.

Klik for stort format. Fra gallaaftenen på skibet – den danske gruppe er fra venstre Tina Heller, teamleder cruise hos Profil Rejser, Gabriella Blomroos, landechef for KrydstogtCenter.dk., Carsten Andersen, produktchef MyCruise.dk og sælger samme sted, Niclas Rahnasto, samt kolleger fra rejsebureauet Benns, Camilla Nygaard og Betina Riis Jensen. Foto: Henrik Baumgarten.

Plads til 5.600 passagerer
Blandt de mange andre tal om Bellissima er også, at skibet har 2.217 kahytter og suiter i ti kategorier, fra indvendige til de fineste Yacht Club-suiter med blandt andet butlerservice. 75 procent af skibets kahytter har balkon – og i alt er der plads til 5.686 passagerer på det 315 meter lange skib med 19 dæk.

Uden mad og drikke… Mad er også en stor del af krydstogtrejsen. Bellissima har tre hovedrestauranter med mad fra samme køkken – det er her måltiderne indtages, hvis gæsterne ikke har købt entre til nogle af de mange særlige, mindre restauranter.

I alt har skibet 12 restauranter. Specialrestauranterne omfatter blandt andet muligheder for sushi, tapas, steaks eller menuer skabt af Michelin-kokke. Der skal være noget for enhver smag.

Passagererne kan købe adgang til de finere restauranter ombord – de kan også på forhånd købe entre til nogle af særrestauranterne. Dermed sparer de ”service-afgiften” på 15 procent for først at bestille ombord på skibet – og rejsebureauerne får også provision fra MSC Cruises af det mersalg de sælger til gæsterne.

Noget af det, gæsterne også kan købe via rejsebureauer inden afrejse, og som dermed er billigere er for eksempel adgang til skibets store og meget varierede spa – eller til Cirque du Soleil, hvis artister optræder seks aftener om ugen.

Der gratis shows i skibets store teater med plads til 1.000 gæster.

Klik for stort format. MSC Cruises’ skandinaviske værter var fra venstre chef for Skandinavien, Claes Tamm, marketingmanager Åsa Elmcrona og salgschef Håkan Jalvén. Foto: Henrik Baumgarten.

Vinden drillede
På selve gallaaftenen i Southampton var der optræden fra Cirque du Soleil ligesom tenorfar og søn Andrea og Matteo Bocelli nåede at synge en enkelt gang. Dette arrangement blev holdt i et kæmpe telt ved siden af skibet, da alle gæsterne ikke kunne være i skibets teater.

Desværre var der kraftig vind denne lørdag aften, så en time inde i arrangementet blev det stoppet. Dermed fik gæsterne ikke set skibets gudmor, den ældre italienske filmdiva Sophia Loren, der for 14. gang skulle navngive et skib fra MSC Cruises.

Rejsebureauer glade for MSC Cruises
MSC Cruises er sammen med Royal Caribbean og Norwegian de største såkaldte mainstream-rederier på det danske marked.

Carsten Andersen, som de seneste tre år har været produktchef hos Danmarks største krydstogtrejsebureau, MyCruise.dk, sagde under opholdet i Southampton til STANDBY.dk:

Klik for stort format. Der er masser af underholdning på MSC Bellissima – de fartinteresserede kan blandt andet købe en tur i en Formel 1-simulator. I børneafdelingen har MSC Cruises blandt andet et partnerskab med danske Lego. Foto: Henrik Baumgarten.

”MSC er gode til at holde sig til sin agenda, og have en god dialog med rejsebureauerne. De sender for eksempel bestillinger fra kunder til rederiets egen hjemmeside til rejsebureauer i kundens hjemland.

Når man sælger krydstogter, er der meget man skal vide, også om de enkelte skibe. Jeg vil betegne MSC-skibene som firestjernede, men i madkvalitet overgås de dog af konkurrenter som Royal Caribbean og Norwegian.

Pengemæssigt er der en del at spare, hvis kunden for eksempel om vinteren sejler krydstogt i Middelhavet, for eksempel med MSC – og om sommeren tager krydstogter i Caribien. Dermed sejler man på omvendte tidspunkter af højsæsonerne som er sommeren i Middelhavet og vinteren i Caribien,” siger Carsten Andersen.

Og Betina Riis Jensen, krydstogtekspert for rejsebureauet Benns, siger: ”At sejle krydstogt kan sagtens – også prismæssigt – sammenlignes med niveauet på god charterferie. Blandt forskellene er, at her sejler man i dette tilfælde med en 4-stjernet hotel og kommer oftest til en ny destination hver dag.

Klik for stort format. De nordiske rejsebureauagenter på gallaaftenen ombord på MSC Bellissima. Foto via MSC Cruises: Christopher Kullenberg Rothvall, Fartygspodden.se

Maden er med i prisen på krydstogtet, meget af underholdningen er gratis, man skal ikke betale for solstole ved svømmebassinerne – og modsat en del charterhoteller er krydstogtskibe typisk meget vedligeholdte, der er ikke en plet nogen steder,” siger Betina Riis Jensen.

Godt salg i Skandinavien
Claes Tamm har siden MSC Cruises åbnede sit skandinaviske kontor i Stockholm stået i spidsen for rederiet, der har over 20 medarbejdere i Skandinavien.

”Vores konkurrenter er primært Royal Caribbean og Norwegian Cruise Line. Men MSC klarer sig godt og vokser stærkt på det skandinaviske marked, der udgør cirka to procent af rederiets samlede salg,” sagde Claes Tamm til STANDBY.dk og fortsatte:

”Vi har tocifrede stigninger både i antal passagerer og omsætning ved salg og vores krydstogter sejles foreløbig af omkring 85 danske rejsebureauer, hvoraf nogle er specialiserede på netop krydstogter.

MSC er store i Europa, men begynder nu også at komme ind på det amerikanske marked – det kan vi gøre nu hvor vi får flere store skibe. Vi er endnu små i USA, men vi værdsættes fordi vi kommer med europæisk kultur, det europæiske touch,” siger Skandinaviens chef Claes Tamm.

Relaterede artikler:

Klar til øget krydstogtsalg

Kurs mod nye danske krydstogtrekorder

Nyt krydstogttogtrejsebureau i Danmark