- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Når gebyrjunglen tager over

Sidste år havde amerikanske flyselskaber indtægter på 57 milliarder dollar på ekstra afgifter, men er ved at løbe tør for ideer til nye afgifter... Her en fiktion om, hvordan det kunne se ud om 10 år.

Man ser det for sig. Et fly rippet for al komfort. Passagerer i badetøj. Stående, fordi kun de dyreste klasser har simple stole. Toiletterne er aflåsede. Businesspassager har fri adgang. Alle andre må betale for at komme ind. Af indtjeningsmuligheder for flyselskaber er der også monteret låsemekanismer – så man må betale for at komme ud igen.

Allerbagest i flyet er et lille rum til de passagerer, der absolut skal have bagage med – mod en skyhøj ekstra betaling. Bagagerummet er bygget op i stedet for de sæder, som før var på pladsen mellem toilettet og pantryet.

Ikke for at fjerne netop dem, som før var den dårligste placering på ethvert fly, men fordi kabinepersonalet havde bemærket, at de stående passagerer på den placering havde for let ved lige at række ind og snuppe en af de forvarmede knaldhårde boller. Det var et farligt postyr, hver gang en passager knækkede en tand og skreg op om forsikring.

Vægtgrænse for kabinepersonalet
Kabinepersonalet havde naturligvis trange kår. Det var svært at komme rundt. Derfor havde IATA dikteret, at en stewardesse ikke måtte veje over 50 kilo og en steward 60 kilo.

Samtidig skulle de ved ansættelse skrive under på, at de i fremtiden kun ville leve af flymad. Det var en garant for at holde vægten nede. Dog med en betingelse for det norske personale, at der skulle være myseost (brun ost) på menuen.

Miljøeksperter glædede sig og roste flyselskaberne. Der var mindre CO2 udslip pr. passager, fordi de var flere passagerer om bord. Flyfabrikkerne var endnu ikke lykkedes med at spare brændstof for alvor.

I forhold til de sidste målinger i 2018 var besparelserne på nye fly med nye motorer de seneste ti år faldet fra dengang 20 procent til nu 19 procent. ”Vi vil holde takt med olieprisernes stigning for at hjælpe vore kunder, ” sagde en talsmand for Airbus. Oliepriserne var bare steget 40 procent i samme periode.

Over perioden fra 2019, siden var billetpriserne priserne fortsat raslet ned, og en flyrejse blevet en endnu mere skrabet oplevelse.

60 kroner til New York
Nu kostede det kun 20 kroner at flyve til Malaga fra København og 60 kroner til New York. I dagens priser. Til gengæld var der for køb af billet online hos flyselskabet et gebyr 200 kroner. Dertil kom 300 kroner for at reserve et sæde. 500 kroner for et stk. medbragt bagage i kabinen.

Det spillede heller ingen rolle, for der var overhovedet ingen plads i den nye fly konstruktion. Det kostede 200 kroner at checke in. Og 2.000 kroner for et flysæde til Malaga og 8.000 kroner til New York. Det kunne man til gengæld spare, hvis man valgte at stå op.  En tur ind på toilettet kostede 40 kroner og 60 kroner at komme ud igen.

Både Michael O’Leary fra Ryanair og Bjørn Kjos fra Norwegian levede endnu. Når de blev spurgt om hvorfor så mange klagede over de mange ekstra gebyrer svarede de begge:

”I har selv været ude om det. Det kunne jo ikke blive billigt nok i 2018. Hvem har sagt det skulle være en behagelig oplevelse at flyve.”

Dusørjægere ude
Rejsebureauernes rolle, som formidlere af flybilletter, var for længst udspillet. Nu skete salg og reservering for 98 procent online på flyselskabernes egne hjemmesider mod et gebyr pro persona på 1.000 kroner. Det var også muligt at købe en forsikring med garanti for forsinkelser på 1.500 kroner indenrigs, og 3.000 kroner udenrigs. Dusørjægerne var sat ud af spil. 99 procent af passagererne købte en sådan forsikring.

Københavns Lufthavn var skrumpet til det halve. Flyselskaberne ville ikke betale de fortsat stigende afgifter. Til gengæld var der sket drastiske ændringer i Københavns Havn. Miljømyndighederne havde lukket for krydstogtskibe, og i stedet var havnen fyldt til randen med vandflyvere, der fløj til danske havne i Aalborg, Aarhus, Fredericia og Kolding – samt en hurtig rute, som landede på Odense Å.

”Det har de rigtigt godt af”
”Det er det, jeg har sagt hele tiden, det er for billigt at flyve,” sagde statsminister, 63-årige Rasmus Nordqvist, der sammen med sit parti, Alternativet, havde overtaget regeringen ved valget for et år siden. ”Hvem har i øvrigt sagt, at det skal være behageligt at flyve. At de fleste passagerer nu må stå op, har de rigtigt godt af,” fastlog han.