- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Nordic Aero konkurs i dag

Handlingselskabets kunder fordelt mellem Menzies og Novia. Sidstnævnte har ydermere fået SWISS som kunde.

Omkring 250 ansatte i Nordic Aero A/S fik her til morgen besked om, at den betalingsstandsning, der blev iværksat den 20. juni, i dag har ført til handlingselskabets konkurs. Det nu konkursramte selskab ophører med at operere i Københavns Lufthavn fra midnat i dag, og fra i morgen er det således andre handlingselskaber, der håndterer flyankomster og –afgange for de selskaber, der hidtil har været kunder hos Nordic Aero.

 

Flyselskaberne Air France og KLM er skiftet til Novia. Til sammen tegner de to flyselskaber sig for omkring 4.500 afgange om året. Hertil kommer airBaltic og SkyEurope, der med henholdsvis 3.000 årlige starter og 500 afgange årligt, også handles af Novia fremover.

 

Menzies Aviation har overtaget handlingen af Finnair, som har ca. 1.500 flyafgange årligt, og Air Berlin, der har samme størrelse i Kastrup. Også TAP og Iceland Express, begge med ca. 500 årlige flyvendinger, er flyttet til Menzies. Menzies Aviation etablerede sig i Københavns Lufthavn i januar i år, og handler i forvejen lavprisselskaberne Sterling og easyJet.

 

Hos Novia bød i dag ydermere på den overraskende nyhed om at Star Alliance selskabet SWISS bliver kunde fra 1. september. Det schweiziske selskab forlader SGS Handling, ifølge SWISS selv fordi selskabet har fået ”et bedre tilbud” fra Novia Handling. Skiftet vurderes i branchekredse som bemærkelsesværdigt, netop fordi SWISS, som et Star Alliance selskab, nærmest er ”født kunde” i det SAS-ejede SGS Handling. Andre betoner dog, at det i dagens marked alene er markedsvilkårene, som afgør hvor flyselskaberne placerer deres handlingkontrakter. Hvilket også bestyrkes af, at det 47 % SAS-ejede airBaltic også er gået til Novia og ikke til familiemedlemmet SGS Handling.

Skrevet af Christian Peschardt