- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Norwegian anklager konkurrenter og fagforeninger for ”usande påstande”

FLYSELSKABER: Norwegian glæder sig over, at man i går fik driftstilladelse (AOC) fra de irske myndigheder til datterselskabet Norwegian Air International med administration i Dublin. Norwegian betragter de norske og danske regler på området som ”forældede.”

FLYSELSKABER: Norwegian glæder sig over, at man i går fik driftstilladelse (AOC) fra de irske myndigheder til datterselskabet Norwegian Air International med administration i Dublin. Norwegian betragter de norske og danske regler på området som ”forældede.”

For en uge siden kunne standby.dk fortælle, at Norwegian-selskabet Norwegian Air International, NAI, havde fået irsk driftstilladelse, AOC. Den blev officielt udstedt i går. Driften af Norwegians langdistanceoperation overføres med denne til NAI. Selskabets administration samt alle myndighedspålagte funktioner er etableret i Dublin og er klar til at drive flyoperationen underlagt irske tilsynsmyndigheder.

Der er flere grunde til, at Norwegian har etableret sit langdistanceselskab i Dublin, oplyser Norwegian: ”Hovedårsagen er adgangen til fremtidige trafikrettigheder. Norwegian har over 260 nye fly i bestilling og vil lancere ruter ind og ud af Europa. En anden vigtig årsag til, at valget faldt på Irland, er, at Irland er tilknyttet Cape Town-konventionen, som giver bedre finansieringsbetingelser.

Valget af Irland skyldes ikke, at landet har regler, som tillader amerikanske eller asiatiske besætningsmedlemmer, som politikere og fagforeninger hævder. Norwegian kunne have baseret sin langdistanceoperation i et hvilket som helst EU-land og benyttet amerikanske og asiatiske besætningsmedlemmer. Den eneste undtagelse er Norge og delvist Danmark, som har valgt at beholde forældede særregler på dette område.”

Med hensyn til Norwegians langdistanceruter til og fra USA vil de amerikanske transportmyndigheder nu behandle selskabets ansøgning om trafikrettigheder, oplyser Norwegian. Disse er reguleret af Open Skies-aftalen mellem USA og EU, som indebærer, at en operatør fra hver af parterne, som opfylder kravene, skal have rettigheder til at operere under aftalen. Gennem dagens udstedelse af driftstilladelse og licens i Irland, tilfredsstiller Norwegian alle kravene, siger Norwegian og tilføjer:

”Konkurrenter og fagforeninger har rettet usande beskyldninger mod Norwegian og Irland. Både EU’s transportmyndigheder, irske tilsynsmyndigheder og Norwegian har tilbagevist disse påstande. Norwegian forventer, at ansøgningsbehandlingen i USA vil være i overensstemmelse med principperne i Open Skies-aftalen, og at Norwegian vil få samme rettigheder som tidligere, når AOC-en flyttes fra Norge til EU.”