- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Ny busrute i hastig vækst

TURISME: Sidste måned havde Molslinjen premiere på sin nye hurtigbus-rute fra København til Aarhus med 44 afgange om ugen. Men efterspørgslen har været så stor, at der nu er ca. 70 med ca. 5.600 sæder om ugen.

TURISME: Sidste måned havde Molslinjen premiere på sin nye hurtigbus-rute fra København til Aarhus med 44 afgange om ugen. Men efterspørgslen har været så stor, at der nu er ca. 70 med ca. 5.600 sæder om ugen.

”Vi har kørt Kombardo Expressen siden 6. juli og har navnlig i weekenderne mange udsolgte afgange. Mens vi begyndte med to busser, har vi nu fire-fem stykker, der hver har plads til 80 rejsende”, siger Molslinjens kommunikationschef, Jesper Maack, til standby.dk

Markedet for Molslinjens egen busrute mellem København og Aarhus, der køres af partneren Herning Turist, opstod tidligere på året. Her meddelte det århusianske busselskab Abildskou, der står bag Rute 888 mellem Aarhus og København, at de indstillede samarbejdet med Molslinjen. I stedet kører ruten nu over Fyn.

Abildskou begrundede indstillingen med, at billetterne var dyrere, når bussen skulle med rederiets forbindelse mellem Aarhus via Sjællands Odde til København, og at de til tider ikke fik deres busser med afgangene, fordi Molslinjen hellere ville have personbiler. Abildskou blev for nylig første danske busselskab til at blive partner med store tyske Flixbus.

”Efter Abildskou stoppede, kiggede vi på det – det var en ret simpel business case. Vi behøver bestemt ikke udsolgte busser på Kombardo Expressen for at få regnestykket til at gå op,” siger Molslinjens kommunikationschef, Jesper Maack.

En enkeltbillet på Kombardo Expressen koster fra 99 kr. Jesper Maack havde i går ikke tal på, hvor meget en buspassager på rederiets ruter bruger ombord: ”Bus-segmentet er ikke big spenders, men de er jo på færgen i den time og et kvarter, overfarten tager. Her køber de måske kaffe, buffet, en burger, en sandwich osv., så, ja, dette giver øget omsætning ombord.”

Kombardo Expressen kører fra DGI Byen ved Hovedbanegården i København og stopper kun på færgen og kører fremme i Aarhus til Rutebilstationen. Turen tager under tre en halv time.

”Fordi busruten er så ny, har vi endnu ingen statistik for, hvem kunderne på Kombardo Expressen er. Men vi ved, at der navnlig i weekenderne er mange unge, ligesom vi også har fat i det ældre segment samt nogle bilister, der dropper egen bil, fordi det er billigere med os,” siger Jesper Maack.

En af de store konkurrenter på København-Aarhus er DSB, men her mener Molslinjen, at den har en fordel, da DSB til tider må køre langsommere pga. sporarbejder og at der nogle gange skal skiftes tog i f.eks. Fredericia.

Stigning på Molslinjen

Molslinjen har ud over ruten fra Sjællands Odde til Aarhus også en rute fra Odden til Ebeltoft. I årets første halvår havde rederiet 585.584 personbiler, en stigning på 9,2 pct. i forhold til samme tid sidste år. I årets første halvår havde rederiets færger ca. 1,3 mio. passagerer.

Molslinjen har fire færger; hurtigfærgen Max Mols og de tre store katamaraner, Express 1, Express 2 og Express 3. Færgerne kan tage op til 1.000 passagerer og vogndækket kan indeholde op til 417 personbiler, 60 motorcykler samt campingvogne, busser og op til 30 lastbiler på en overfart.