Gotlandsbolaget har et ønske om at øge antallet af passagerer, der benytter færgeruten mellem Oslo og København. Med henblik på at indfri det, vil det svenske rederi nu investere i produktet.
Det kom som noget af en overraskelse, da DFDS i begyndelsen af juni i år kunne fortælle, at rederiet havde solgt færgeruten Oslo-Frederikshavn-København, som ellers har været besejlet af det danske selskab, siden det blev grundlagt i 1866.
Køberen er Gotlandsbolaget. Rederiet fra Sverige fik ruten, de to skibe Crown Seaways og Pearl Seaways samt omkring 800 ansatte med i handlen, der samlet set har en værdi på 400 millioner kroner.
Koncernchef ser potentiale
Torsdag i denne uge har Gotlandsbolaget så officielt overtaget Oslo-ruten, og nu begynder man gradvist at indføre forandringer med henblik på, at skiftet fra den tidligere til den nye ejer skal forløbe så gnidningsfrit som muligt.
Bookinger til sejladserne vil eksempelvis også blive foretaget via DFDS’ platform hele næste år, oplyses det.
”Ruten mellem København og Oslo er en attraktiv kombination af passagertransport og krydstogt, og vi ser stort potentiale i at udvikle denne,” siger koncernchef Håkan Johansson fra Gotlandsbolaget.
”Som virksomhed har vi en klar strategi mod at udvide inden for passagertransport, hvorfor vi sidste år kastede anker på krydstogtmarkedet med købet af Birka Gotland – nu efterfulgt af denne overtagelse.”
Kalder kommende istandsættelse for omfattende
I løbet af 2023 benyttede omkring 700.000 passagerer sig af sejladserne på ruten, men det svenske rederi nærer en ambition om, at det antal skal øges i de kommende år. Det skal blandt andet ske ved at forbedre produktet.
Derfor vil man gå i gang med at opgradere skibene med et særligt fokus på kahytterne, fortæller Kim Heiberg, der efter syv år som rutedirektør hos DFDS nu er skiftet til Gotlandsbolaget, hvor han er blevet udpeget som koncerndirektør med ansvar for Oslo-ruten.
“Vi vil nu arbejde med at udvikle oplevelsen. Det er en stor fornøjelse, at vi kan lægge ud med så omfattende en istandsættelse af skibene, som vi har besluttet.”
Lader vente på sig
I august kom det frem, at Kevin Thyge Helsinghof vender tilbage som kommerciel direktør for den kendte færgerute efter nogle år i en tilsvarende stilling hos Bellagroup. Som led i ejerskiftet skal ruten også markedsføres under et nyt varemærke, men det bliver ikke aktuelt lige foreløbigt.
“Det er en unik mulighed at skulle udvikle et nyt navn og brand for et så historisk produkt, og vi er heldige at Kevin vender tilbage. Vi glæder os nu til at søsætte det nye navn og brand i løbet af næste år,” udtaler Kim Heiberg.
Relaterede artikler:
Lang tid før København-Oslo-færgerute har nyt navn