- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Ny organisation i handlingselskab

Københavns Lufthavns næststørste handlingselskab, Aviator, skruer ny struktur sammen. Den skal bl.a. gøre livet lettere for flyselskaberne. Måske nye kunder på vej til Aviator.

Fra Aviators julereception, fra venstre stationschef Tom de Vos fra Air France KLM, Casper Olhoff Dons (bagest), Commercial Contracts Manager hos Aviator, Air Greenlands stationschef, Johnny Rasmussen, Anne Katrine Lindinger, chef for Jet Times groundhandling, Aviators stationschef Rashid Ali og dets direktør i Københavns Lufthavn, Ole Brinks Andersen.

Københavns Lufthavns næststørste handlingselskab, Aviator, skruer ny struktur sammen. Den skal bl.a. gøre livet lettere for flyselskaberne. Måske nye kunder på vej til Aviator.

Den nye organisationsplan for Aviator (det tidligere Novia) blev præsenteret forleden, da handlingselskabet havde indbudt stationschefer fra de 25 flyselskaber, selskabet håndterer i Københavns Lufthavn, til julereception.

Efter fremlæggelsen sagde Aviators adm. direktør i Københavns Lufthavn, Ole Brinks Andersen, til takeoff.dk: ”Vores nye organisation skal gøre Aviator klar til en fremtid, der kalder på mere kundeorienterede løsninger. Derfor får vores kunder fremover én kontaktperson i Aviator. Vi skal være en mere fleksibel partner for dem, vores 720 ansatte skal have fokus på at gøre det bedst mulige for flyselskaberne. Aviator skal give flyselskaberne den bedst mulige service – man skal være ydmyg, men jeg anser altså Aviator for at være Københavns Lufthavns bedste handlingselskab.”

Aviator har i snit 90 ”flyvendinger” om dagen, hvor selskabet står for check-in, bagagehåndtering mm. Tallet er ca. 30% højere i sommersæsonen.

Den nye organisation har stationschef Rashid Ali i spidsen – under ham kommer mellemledere for områder som check-in, gater, ankomstservice, lounge-, billetkontor og transfercentret, cargo, bagagehal samt håndtering af store og almindelige fly. De store widebody-fly tæller bl.a. Emirates og Norwegians Dreamliners. Norwegian er Aviators største kunde. Aviator har ca. 30% af markedet for flyhandling i Københavns Lufthavn.

Selskabet forventer i år at omsætte for 400 millioner kroner, men der kommer næppe overskud: ”Flyselskaberne bløder, de har det svært,” siger Ole Brinks Andersen og tilføjer, at Aviator har udvidet sit samarbejde med andre aktører i Københavns Lufthavn, f.eks. cargofirmaer og cateringleverandører. ”Vi har fælles udfordringer, derfor skal vi øge samarbejdet.”

Det svensk-ejede handlingselskab Aviator har netop lavet ny 3-årig kontrakt med Star Alliance-medlemmet Brussels Airlines i Københavns Lufthavn.

”Vi skal i starten af det nye år i gang med forhandlinger om flere kontraktforlængelser. Om der kommer nye kunder? Måske, men de informationer holder vi for os selv, indtil kontrakten er på plads,” siger Ole Brinks Andersen.

Et kommende flyselskab i Københavns Lufthavn er Ryanair, hvor Aviator er potentielt handlingselskab, men der er endnu ingen aftale mellem Aviator og Ryanair.

Aviator i Københavns Lufthavn hører under den svenske Aviator-gruppe, der leverer handling-ydelser i foreløbig 24 lufthavne i Norden og Storbritannien. Aviator ejer også Copenhagen Flight Services, hvis kunder i Københavns Lufthavn er Easyjet og hollandske Transavia, de eneste brugere af lufthavnens såkaldte lavprisfacilitet, CPH Go, som også Ryanair vil benytte.