Rickard Gustafsson har siden 2006 på det nærmeste pendlet mellem København og Stockholm som topchef i Codan/Trygg-Hansa koncernen. Han kender derfor et SAS-fly og service om bord rigtig godt.
Når 46-årige Rickard Gustafsson (foto) 1. marts næste år sætter sig i kaptajnsædet i SAS koncernen er han måske nok uden erfaring i atd drive et flyselskab, men han ved i hvert fald, hvordan det er at være passager på et SAS-fly.
Han er i den fornemste gruppe i EuroBonus, og det er man kun, når man rejser rigtigt meget. Siden 2006 har han været koncernchef i Codan/Trygg Hansa, hvilket har betydet, at han har været et par dage om ugen i København og resten af tiden i Stockholm, hvor han bor i en af forstæderne.
"Rickard Gustafson er en erfaren erhvervsleder med international erfaring. Han har demonstreret, at han kan genere gode resultater, ligesom han er stærk på strategisk udvikling og marketing. Det er simpelthen den rette person til at føre SAS videre og implementere Core SAS og føre frem til profitabel vækst, " siger formanden Fritz Schur.
De første kommentarer fra læserne i Dagens Industri gik på skuffelse over, at man ikke fandt en erfaren flymand eller kvinde til jobbet. Andre kom med spidse bemærkninger om røde tal i forsikringskoncernen. Fra erhvervsledere er der kun gode og positive tilkendegivelser af valget.
Gustafson er uddannet civilingeniør ligesom sin forgænger før Mats Jansson, danske Jørgen Lindegaard. Han var præsident for en del af GE Capital i London i to år og senere europæiske marketingdirektør for CE Capital fra 2001 til 2006 med hovedsæde i Stockholm.
De fleste ventede, at Sverige som er største part i SAS, igen ville få koncernchefjobbet. Det er den magtfulde duo, dansk formand Fritz Schur og viceformand svenske Jakob Wallenberg, der har fundet frem til den ny chef, bl.a. ved hjælp af et dansk headhuntingfirma.