- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Nyt dansk flyselskab lader vente på sig

LUFTFART: Uklarhed om køreplan for kommende Alsie Express, der agter at flyve mellem Sønderborg og København. Det kommende selskab opfordrede for flere måneder siden Danish Air Transport til at trække sig fra ruten, når Alsie Express var klar.

LUFTFART: Uklarhed om køreplan for kommende Alsie Express, der agter at flyve mellem Sønderborg og København. Det kommende selskab opfordrede Danish Air Transport til at trække sig fra ruten, når Alsie Express var klar.

Bag Alsie Express står Air Alsie fra Sønderborg, ikke mindst bakket op af industrigiganten Danfoss. Der har længe været forlydender om, at Alsie Express ville flyve mellem Sønderborg og København – bl.a. fordi dele af det sønderjyske erhvervsliv angiveligt er utilfreds med den nuværende operatør, Danish Air Transport. DAT overtog ruten efter Cimber Sterlings krak for et år siden.

Men endnu har ingen hørt fra Alsie Express, som menes at ville indsætte to ATR-72 fly på ruten. Flyene holder angiveligt nymalede klar i Billund Lufthavn, erfarer standby.dk

Alsie Express har ikke udsendt pressemeddelelser, det har tilsyneladende ingen hjemmeside – det findes dog på Facebook, men uden fotos, og kun med 84 ”likes” mandag eftermiddag.

I fredags sagde adm. direktør for Danish Air Transport, Jesper Rungholm, til standby.dk:

”Vi blev i februar opsøgt af Air Alsie, der fortalte om planerne for Alsie Express. Budskabet var bl.a., at de gerne så, at vi lukkede vores rute mellem Sønderborg og København, når de var klar til at starte. Ifølge dem var planen dengang at åbne fra juli. Jeg må sige, at vi med interesse lyttede til det budskab. Jeg havde nu helst set et samarbejde mellem os og bl.a. Danfoss om ruten.”

Alsie Express menes at være løbet ind i udfordringer, fordi det ikke har kunnet få interline-aftale med navnlig SAS. Dermed kan f.eks. bagage fra Alsie Express’ passagerer ikke checkes igennem i Københavns Lufthavn til f.eks. SAS – passageren skal i stedet checke bagagen ind igen.

Omvendt har DAT interline-aftale med bl.a. SAS.

”DAT har for egen regning genopbygget ruten mellem Sønderborg og København fra Cimber Sterlings efterladenskaber og flyver nu fire gange på hverdage. Vi har en høj punktlighed på ruten, hvilket ikke altid var tilfældet med Cimber Sterling,” siger Jesper Rungholm og tilføjer:

”I efterårsferien sidste år ville vi have fløjet mindre, fordi vi forventede færre passagerer. Men vi fik at vide, at der ville være det normale antal passagerer – det var der ikke, det kostede os penge. Derfor skar vi ned under vinterferien i år, hvilket dele af det sønderjyske erhvervsliv blev irriteret over – det var nok med til at sætte gang i planen om Alsie Express. Mange virksomheder på Als og omegn er nok – på deres egen gode måde – overbevist om deres eget værd.”

Jesper Rungholm afviser, at der generelt er problemer med det sønderjyske erhvervsliv. ”Vi har besøgt over 100 virksomheder og har fået firmaaftaler med halvdelen,” siger han.