- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Nyt uheld med DASH 8 fly i Grønland

VINTERVEJR: De ved godt, hvilke udfordringer luftfarten er udsat for i Grønland, ikke mindst om vinteren. Mellem jul og nytår var det endnu engang den vindfølsomme DASH 8, som gled af landingsbanen i Nuuk, og nu skal Havarikommissionen finde ud af årsagen.

VINTERVEJR: De ved godt, hvilke udfordringer luftfarten er udsat for i Grønland, ikke mindst om vinteren. Mellem jul og nytår var det endnu engang den vindfølsomme DASH 8, som gled af landingsbanen i Nuuk, og nu skal Havarikommissionen finde ud af årsagen.

Endnu et fly fra Air Greenland har taget turen ud over landingsbanen og havnet midt under juletrafikken ude i sneen i lufthavnen i Nuuk. Hverken de fem passagerer eller de tre besætningsmedlemmer kom noget til, men uheldet var alligevel så alvorligt, at Havarikommissionen skal undersøge forholdene nærmere, skriver netavisen Sermitsiaq.

Piloterne fastholder tilsyneladende, at de fik at vide, at forholdene for landing var i orden på trods af sne og vind. ”Noget tyder på, at bremseværdierne, som cockpittet fik oplyst, ikke har været korrekte. Banen var mere glat end forventet,” siger kommerciel direktør i Air Greenland Christian Kjeldsen.

Det er lufthavnens kontrolpersonale næppe enige i. ”Nu har vi underrettet Havarikommissionen, der skal foretage en nærmere undersøgelse,” siger vagthavende i Nuuk politi, Poul Petersen, til avisen.

Flyet afgik planmæssigt fra Nuuk til Frederikshåb, men måtte vende tilbage, fordi det på grund af vejrforholdene ikke var muligt at lande der.

Problemerne med DASH 8-flyene i Danmark er velkendt. Derfor sagde SAS farvel og fik erstatning. I Grønland er flyene (som i dag er meget efterspurgte i hele verden) fortsat i drift, men har det ofte svært, fordi deres langt mindre vægt end forgængeren, DASH 7, gør det svært at manøvrere i stærk sidevind. Og kraftig vind er velkendt i Grønland.

Tidligere på året kørte et Q200 fly fra Air Greenland ud over landingsbanen og ned ad en skrænt i Jakobshavn under landing i kraftig sidevind. Det fik flere kommentarer med spørgsmålet, om det overhoveder er det rigtige fly til det grønlandske klima.

Ved den lejlighed var det dog et velkendt gammelt problem for flytypen, som var medvirkende, nemlig et brud på landingsstellet.

Et DASH 7 fly har ikke nær så moderne teknisk udstyr som et DASH 8 fly, men vejer tre gange så meget, og er af samme grund dyrere i drift.