- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Øget bro-trafik trods IT-kontrol

I januar steg trafikken på Øresundsbron med 2,8%. Indførslen af grænsekontrol medfører nye situationer i betalingsanlægget, hvor eksempelvis antallet af bompåkørsler er steget.

Foto: Fokus Øresund.

I januar steg trafikken på Øresundsbron med 2,8%. Indførslen af grænsekontrol medfører nye situationer i betalingsanlægget, hvor eksempelvis antallet af bompåkørsler er steget.

15.575 køretøjer kørte over broen mod 15.156 i samme måned 2015 – en øgning på 2,8%. Fritidstrafikken er øget med 9,5% og fragttrafikken med 1,6%.

”Den stigning vi har set den seneste tid, beror på, at fritids- og fragttrafikken øges. Vi kan se, at antallet af kortere og formentlig spontane ture stiger hos de fritidsrejsende, hvilket er meget positivt. I januar har vi ikke set tendenser til, at grænsekontrollen har påvirket trafikken”, siger Fredrik Jenfjord, salg og markedsdirektør hos Øresundsbro Konsortiet.

Effekten af den skærpede grænsekontrol har medført nyt i betalingsanlægget. Her har kunderne udrustet med en bizz hidtil kunnet køre igennem anlægget uden at stoppe. Nu skal alle stoppe helt i kontrollen, hvilket har medført ekstra minutters ventetid i myldretiden. Samtidig har der været stigning i antallet af bompåkørsler.

Håkan Kiendl, chef for betalingsanlægget: ”Det er vigtigt at holde øje med stopskiltet foran bommen. Man kan først køre, når man har fået grønt lys. Når bilerne kører for tæt, sker det, at man kører med, når bilen foran har fået grønt lys”.

Personbiler kan også anvende lastbilbanerne, hvor der ofte er mindre kø, fortæller Håkan Kiendl. Prisen tilpasses automatisk til det køretøj, man bruger. I lastbilbanerne er bommene af typen stop-and-go, hvilket betyder, at de altid går ned mellem hver bil. Bilen skal køre frem til bommen, og så stoppe kortvarigt før den går op i gen.