- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Øresundstogene kan blive rent svensk trafiksystem

Der starter nu et forstudie for at undersøge, hvorledes Øresundstogene over broen kan organiseres som et rent svensk trafiksystem, som går til og fra København.

Der starter nu et forstudie for at undersøge, hvorledes Øresundstogene over broen kan organiseres som et rent svensk trafiksystem, som går til og fra København.

Det kan betyde én operatør for trafikken og forenkle driften, mener Skånetrafikens togchef Magnus Andersson. Rapporten skal præsenteres til marts næste år og den nuværende trafikaftale udløber i 2019.

”Udgangspunktet er dels, at det handler om en lille andel rejsende fra Sverige, som kører videre på Kystbanen efter København og tilsvarende for trafikken i den anden retning. Dels handler det om at gøre driften enklere og kvalitetsmæssigt bedre. Ved at samordne trafikken og have én operatør, bliver ansvaret ligeledes enklere”, mener Magnus Andersson.
”Som det er nu, er der mange parter indblandede i Øresundstogstrafikken over broen. Det er ikke optimalt. Kvalitetsproblemerne og den operative drift bliver kompliceret, og spørgsmålet er om det kan gøres anderledes”.

Fra dansk side anses det for at være i orden, at togtrafikken over broen bliver mere svensk og går til og fra København.

Den nuværende aftale udløber i 2019 og den danske aftale mellem ministeriet og DSB til 2024, men med mulighed for at forkorte aftalen med hensyn til Øresundstogene.

I dag ligger ansvaret for trafikken med Øresundstog på svensk side hos seks regionale selskaber med Skånetrafiken i spidsen. I Danmark varetages Øresundstogstrafikken af statslige DSB for Transport- og Bygningsministeriet. Analysen handler om, at hele ansvaret for driften lander på svensk side og strækningen i Danmark forkortes ved at togene kører går til og fra København med Østerport som endestation og ikke til Helsingør som i dag, skriver News Øresund.