- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Oslo fortsætter med at lande nye langruter

LUFTFART: Norges hovedlufthavn får stadig flere nye ruter. For nylig kom tre store fragtselskaber – og fra sommerfartplanen næste år får Oslo sin første passagerrute fra Afrika. Fløjet af et Star Alliance-medlem.

LUFTFART: Norges hovedlufthavn får stadig flere nye ruter. For nylig kom tre store fragtselskaber – og fra sommerfartplanen næste år får Oslo sin første passagerrute fra Afrika. Fløjet af et Star Alliance-medlem.

Fra 26. marts næste år åbner Star Alliance-medlemmet Ethiopian Airlines som første afrikanske flyselskab en passagerrute til Oslo med fem Boeing B787 Dreamliner-flyvninger om ugen fra Etiopiens hovedstad, Addis Ababa. Ethiopian flyver i forvejen på Stockholm.

Dermed er København eneste skandinaviske hovedlufthavn, som ikke har kunnet tiltrække det hastigt voksende Star Alliance-medlem.

”Vi er stolte af, at et af Afrikas største flyselskaber åbner på Oslo – det er led i, at vores investeringer i nye ruter fortsætter med at give resultater,” siger direktør i Oslo Lufthavn, Øyvind Hasaas, og tilføjer: ”Addis Ababa er en af de lufthavne i Afrika med de bedste videreforbindelser til andre afrikanske byer og lande. Det giver store muligheder for norske turister, erhvervsliv og luftfragt.”

Tre nye fragtruter

Den kommende Ethiopian Airlines-rute mellem Addis Ababa og Oslo er endnu en fjer i hatten de seneste måneder for den norske hovedlufthavn.

Tidligere på måneden begyndte russiske AirBridge Cargo at flyve rene fragtflyvninger mellem Moskva og Oslo. Med ruten får det norske marked ekstra forbindelse til bl.a. Asien.

AirBridge Cargo flyver to gange om ugen mellem Moskva og Oslo med Boeing 747-8F, verdens længste kommercielle fragtfly, der har kapacitet på ca. 130 tons cargo.

Norge sender ikke mindst laks og andet seafood som luftfragt til resten af verden.

Tidligere i november fik Oslo Lufthavn også Cargolux, Europas største luftfragtselskab, som kunde med ugentlig flyvning til Oslo med den nyeste version af Boeing 747, B747-8F.

Det er ikke mindst norske laks og andet seafood, Cargolux skal flyve ud i verden, primært til Asien og Nordamerika. Cargolux mellemlander nu hver tirsdag på Gardermoen på vej fra New York til hjemmebasen i Luxembourg. Oslo er eneste lufthavn i Skandinavien, der trafikeres af Cargolux.

”Takket være eksporten af seafood, står Norge for halvdelen af al nordisk luftfragt med laks som største luftfragtsprodukt i hele Europa,” sagde fragtchef i Avinor, der bl.a. driver Oslo Lufthavn, Martin Langaas, for nylig.

Sidste måned begyndte Emirates SkyCargo at flyve en gang om ugen til Oslo med en Boeing 777-200F fra Dubai.

Dagligt eksporteres næsten 600 tons norsk seafood, primært laks, ud i verden. Kun 30 pct. går i dag med fly ud fra Oslo, resten køres med lastbil ned til Europa for flyforbindelser til Asien og Nordamerika, oplyser Avinor, der driver de fleste norske lufthavne.