Der var grøde i trafikken og passagertallet i februar, men langruterne kostede ikke mindst til Tokyo og Bangkok.
SAS Gruppen havde i februar 2,1 mio. passagerer eller 6,2 procent flere end sidste år. Ser man på SAS Airlines alene var fremgangen 7,5 procent i forhold til februar i fjor.
Til gengæld var gennemsnitbelægningen ikke imponerende, selv om der var en lille fremgang fra sidste måned. SAS opgiver ikke mere tal for de enkelte ruter, men et gennemsnit på ca. 67 procent, tyder på god plads. I hvert fald på visse fly, og her gælder det nok i særlig grad de interkontinentale februar afgange i en lavsæson. På de interkontinentale ruter har SAS ofte været oppe på omkring 90 procent om sommeren.
Ganske vist udgør den del af trafikken kun 10 procent, men belægningen til Japan og Thailand har ikke været noget at prale af, hvorimod USA trafikken klarer sig godt. Dog er kapaciteten øget fra Oslo til New York, og det ser ud til at være i overkanten i vintermånederne.
Til det positive hører, at der er fremgang for belægningen fra København og på de europæiske ruter samt i den norske trafik. Alt sammen vigtige indtægtskilder. Den såkaldte RASK er gået op i januar med 4,1 procent, den siger noget om, hvad man får ind på en flyvning, når man måler belægning og billetpris.
Om udsigterne for de kommende måneder hedder det, at bookingerne er på niveau med sidste år, men businesstrafikken ser ud til at være svagere på visse ruter. Markedet ser overordnet lovende ud, men der er usikkerhed om, hvad øget kapacitet på nogle ruter fører til.
Endelig kommer de to klassiske advarsler: Den globale økonomi og oliepriserne konstante stigning. Flyselskabernes skrækscenarie.