- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Pas på krydstogtskibe ikke forstyrrer naboerne

TIRSDAGSKLUMME: Vi burde være glade for, at det går forrygende med krydstogter til København. Næste år bliver igen rekord. Men hvis vi skal bygge endnu en terminal, 700 meter ud i vandet, skal vi passe på naboerne!

TIRSDAGSKLUMME: Vi burde være glade for, at det går forrygende med krydstogter til København. Næste år bliver igen rekord. Men hvis vi skal bygge endnu en terminal, 700 meter ud i vandet, skal vi passe på naboerne!

Af Ejvind Olesen

Er der dog ingen grænser for, hvad man skal udsættes for i forbindelse med omtale af krydstogter og al dets væsen?

En ny, moderne ferieform med en vækst større end noget andet i den branche, men fra små tal. I hvert fald når vi taler om danskere på krydstogt. 38.000 på et år er ikke imponerende.

Men i Københavns Havn er det anderledes. Her var i år – når sæsonen slutter om et par uger – 324 anløb. Allerede nu kan man konstatere, at der næste sommer kommer 340 krydstogtskibe, heraf 55 med over 5.000 passagerer. Vi nærmer os et besøgstal på ca. 875.000 i løbet af sæsonen.

Og hvad skal man så læse i News Øresund ’oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå’ i omtale af planerne om en mulig tredje terminal i københavnske Nordhavn. En terminal med visioner om plads til endnu større skibe, bygget på den stribe land, der fortsat er 700 meter af nord for de bestående tre terminaler?

News Øresund skriver: ”Nu vil Copenhagen Malmø Port (CMP) forlænge krydstogtkajen med yderligere en terminal med plads til dobbelt så store skibe. Samtidig satser havnen og turistaktørerne på at lokke krydstogtgæsterne til at gå fra borde – men uden at forstyrre byens beboere.”

Sikke en gang vrøvl. For det første er naboerne måske nogle sild og torsk i vandet som naboer 700 meter ude. For det andet er vi jo ikke i hverken Venedig eller Barcelona, hvor man med den ene hånd ønsker sig masser af turister, for dem lever man af, og med den anden kræver begrænsninger og ro.

Og så den naive bemærkning om, at de såkaldte turistaktører vil lokke krydstogtgæsterne til at gå fra borde.

Ja, mon ikke. De kommer vel ikke til København for udelukkende at have fisk som naboer i de otte-ni timer, de ligger her.

Hvis de kunne få en taxa, vil de fleste nok en tur ind til byen. Men de må endelig passe på, at de ikke forstyrrer de mange containere, når de kører forbi. Nu de er kommet til landet, hvor en liter vand koster mere end en liter benzin.

Hov, undskyld for resten. Der vist nogle beboere på Strandvejen, som gjorde indsigelser, da det blev besluttet at bygge de tre nye terminaler. Fordi skibene og bygningerne kunne tage noget af deres udsigt. Er der noget smukkere end at se et flot krydstogtskib glide ned gennem Øresund og sejle ind til København? Den lille Havfrue protesterede ikke engang.