- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Passagerboom hos Sun-Air efter Cimber-krak

70.000 flere passagerer – en stigning på over 50 pct. – er foreløbig facit for jyske Sun-Air efter Cimbers konkurs. Flyselskabet åbner 10. juni mellem Billund og Bergen.

Efter Cimber Sterling krakkede 3. maj, har danske Sun-Air overtaget tre Cimber-ruter, fra 10. juni betjenes endnu en Cimber-rute når der kommer dagligt fly på hverdage mellem Billund og Bergen – mens Cimber havde fire ugentlige flyvninger på ruten, tilbyder Sun-Air fem.

 

”Vi kan klare os med det nuværende antal ansatte, men har måttet leje tre ekstra fly i England og Tyskland for at betjene de fire nye ruter,” sagde Sun-Airs kommercielle direktør, Kristian Tvergaard, søndag til takeoff.dk og tilføjede:

 

”Mens vi i sidste regnskabsår havde 130.000 passagerer, vil de fire nye ruter betyde ca. 70.000 ekstra passagerer.”

 

Sun-Air har tidligere fløjet Billund-Bergen – og genåbner med stor opbakning fra det jyske erhvervsliv ruten, oplyser selskabet.

 

Dermed har Sun-Air overtaget Billund til Oslo og Stockholms citylufthavn, Bromma, ligesom Sun-Air er vendt tilbage til Aalborg og genstartet ruten til Oslo. Disse tre ruter lettede alle kort efter Cimbers krak.

 

Sun-Air of Scandinavia, som er selskabets fulde navn, flyver som franchisepartner for British Airways.

 

Udover Aalborg-Oslo, flyver Sun-Air også fra Aarhus til Oslo, Stockholm-Bromma og Gøteborg, samt fra sin hovedlufthavn, Billund, til Bergen (fra 10. juni) Bruxelles, Düsseldorf, London City, Manchester, München, Oslo og Stockholm Bromma.

 

Planen om en rute fra Jylland til Berlins nye hovedlufthavn, Brandenburg, er udskudt – efter tyskerne har rykket ibrugtagningen af Berlins nye hovedlufthavn fra næste måned til marts næste år.

 

Sun-Air fik i seneste regnskabsår for 2010/11 et overskud på 16,9 mio. kr. før skat. Omsætningen var på 296 mio. kr. – en fremgang på 12 pct., oplyste dets ejer og adm. direktør, luftkaptajn Niels Sundberg, for nylig til takeoff.dk

”Vi tjener penge, fordi vi tager os godt af vores passagerer. Vi er gode til nicheflyvninger, disse er vigtige for erhvervslivet. Og vi får meget ud af samarbejdet med British Airways og Oneworld-selskaberne,” sagde Niels Sundberg, der ikke lægger skjul på, at selskabet navnlig tjener på handler med fly.

Sun-Air har i dag 14 Dornier 328 jets og beskæftiger 160 medarbejdere inden for ruteflyvning og ad hoc charter, leasing samt flyværksted.

Skrevet af Henrik Baumgarten