- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Piloterne er dyre for SAS

Der kan spares trecifrede millionbeløb ved at reducere SAS-piloternes privilegier.

Der er for alvor penge at hente, hvis SAS ville opsige aftalerne med piloterne og få dem overført til samme vilkår som SAS’ datterselskaber eller for den sags skyld som Lufthansa, skriver business.dk.

Berlingske Business har udvalgt piloterne, fordi det er den dyreste personalegruppe, hvis lave produktivitet menes at smitte af på de øvrige personalegrupper. Der er 1.800 piloter i SAS, og de får årligt udbetalt 3,5 mia. kr. i løn.

 

Udnævnelsen til flykaptajn styres udelukkende af piloternes anciennitet og her er ledelsen uden indflydelse. Det betyder ekstra omskoling og ekstra rejsetid, hvis f.eks. en dansk pilot bliver kaptajn i Stockholm og skal pendle i arbejdstiden. Det skønnes at ordningen koster SAS et tre-cifret millionbeløb.

 

Piloterne i SAS arbejder mindre end kollegerne i andre flyselskaber – og godt 20%. mindre end i selskaberne Spanair, Blue1, Estonian Air og airBaltic. Det vides ikke, hvor store besparelser, der kan være ved at kræve mere arbejde.

 

De fire ’gamle’ SAS-selskaber har ikke nyansat unge piloter siden 1998. Det betyder en høj  gennemsnitsalder og en lønudgift, der er 20% ’for høj’ i forhold til en mere almindelig sammensætning mht. alder.  Den ekstra pris for de ældre piloter er 700 mio. kr.

 

SAS’ konkurrenter har to piloter på de interkontinentale ruter, hvor SAS har tre piloter med for eksempel på Atlanttrafikken. Det koster omkring 100 mio. kr. om året.

Skrevet af Flemming Juul