Markedschef hos FDM Travel opsender prøveballon om interessen for ”et netværk i rejsebranchen. Mange fra Gen Y og Gen Z er ved at finde ud af, om rejsebranchen er deres karrierevej,” siger han.
”Hvad gør man for at fastholde talenter i rejsebranchen? Mange elsker rejsebranchen, men der er jo også en verden uden for, hvor der lokkes med andre spændende jobs.”
Det siger 36-årige Frederik Øhrgaard, koncept- og markedschef hos FDM Travel, til Standby.dk
Baggrunden er et opslag forleden på Linkedin, hvor han luftede muligheden for at oprette en ny netværksforening i rejsebranchen.
Frederik Øhrgaard skrev blandt andet: ”Er der opbakning til at lave et åbent, eller lukket, netværk for ansatte i den danske rejsebranche?
Jeg synes der mangler et sted, hvor yngre profiler i rejsebranchen kan udveksle erfaringer, sparre og dygtiggøre sig. Et sted der bygger bro og skaber kontakter på tværs af organisationer,” skrev Frederik Øhrgaard og tilføjede:
”Fælles er passionen for rejser og at skabe unikke oplevelser for vores kunder – men om man sidder med salg, marketing, produkt eller med udvikling, er underordnet. Målet er faglig og personlig karriereudvikling, så alle kan se sig selv i en lang og spændende karriere i rejsebranchen.”
Er det noget, jeg bør gå videre med? Kom gerne med feedback i kommentarfeltet, om det kunne være for dig og hvad du kunne tænke dig at få ud af et netværk som dette, lød det afsluttende.
Hvordan kan vi øge niveauet i rejsebranchen?
Til Standby.dk siger Frederik Øhrgaard: ”Jeg har ikke talt med andre i rejsebranchen om min ide, som jeg har tænkt på i nogen tid.”
Dette er en tanke om, hvordan vi kan øge niveauet for de, der gerne vil have en karriere i rejsebranchen – men som måske mangler nogen at spejle sig i og videndele og udveksle erfaringer med, tilføjer han.
”Jeg kunne for eksempel forestille mig en netværksdag med faglige oplæg og så afslutte med middag. Nu prøver jeg med mit opslag at stikke fingeren i jorden,” siger Frederik Øhrgaard.
Den danske rejsebranche har udover selve rejsebureauforeningen Rejs blandt andet også foreningen PATA Danmark, der årligt arrangerer en lang række faglige og sociale sammenkomster. ”Jeg kender ikke nok til PATA, men jeg kunne tage en snak med dem,” siger Frederik Øhrgaard og tilføjer:
”Men jeg tænker, om der er behov for noget nyt i rejsebranchen, hvor der bygges bro mellem organisationer i branchen.”
Frederik Øhrgaard vil gennem sommerferien se, om der er interesse for hans udspil og vurdere, hvor en sådan netværksforening skal have sine snitflader.
”Skal den være for alle i rejsebranchen, eller for eksempel kun for rejsebureauansatte? Kun for unge og yngre, for ledere og så videre. Skal det være et lukket netværk,” lyder vurderingerne fra Frederik Øhrgaard.
Forskel på netværk
Frederik Øhrgaard siger videre, at ”ansatte, der har været i rejsebranchen i mange år, har et netværk, mens mange fra millenniumgenerationen (født mellem 1981 og 1996, red.) eller Generation Z (født fra midten af 1990’erne og frem mod 2012, red.) stadig er i gang med at finde ud af, om rejsebranchen er deres karrierevej.
Mange kan godt lide at være i rejsebranchen, men føler måske ikke at branchen tilbyder en klar karrierevej,” siger han og tilføjer:
”Her skal rejsebranchen vise, at den byder på fleksible muligheder.”
Relaterede artikler:
Ros til iværksætter-kvinder – også i rejsebranchen
PATA Danmark forventer igen overskud
FDM Travel runder sine første 75 år