- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Pris til Cimber Sterling

Cimber Sterling vandt kommunikationsprisen ”Årets Fighter.” Prisen gives til virksomhed med den største målbare stigning for sit varemærke.

I 2010 trak Cimber Sterling negative overskrifter pga. af nedjusteringer,
men i høj grad grundet den såkaldte Anders And-sag, hvor Cimber Sterling-ansatte købte 1 kroners billetter hos konkurrenten Norwegian. Men  Cimber Sterling fik vendt den negative stemning og var ved udgangen af 2010 tilbage på  sporet.

Sådan lyder vurderingen fra analyseinstituttet YouGov Zapera, der står bag undersøgelse, der resulterer i en række prisen indenfor kommunikationsområdet. Bl.a. "Årets Fighter," der altså landede hos Cimber Sterling.

 

Cimber Sterlings kommunikationschef, Signe Thorup (foto), modtog prisen på  Nationalmuseet, hvor der var anerkendelse at hente for at være den  virksomhed i Danmark, der var ”bedst til at ride stormen af”.

 

Cimber Sterling havde tre meget kedelige sager i 2010. I januar 2010 var  der meget tale om den meget hurtige nedskrivning efter børsintroduktionen  i december 2009,

 

Langt værre for Cimbers image var Anders And-sagen. Konkurrenten Norwegian  kørte i januar 2010 kampagne for sin nye rute mellem Karup og København,  hvor flere billetter blev solgt for én krone – og i stor stil købt af  Cimber-ansatte under falske navne, bl.a. Anders And.

 

Også sommerens katastroferegnskab med et underskud på over 220 mio. kr.  ramte Cimber Sterlings image.

 

Dertil askeskyen i foråret 2010. Den påvirkede jo alle flyselskaber – men  i høj grad også Cimber Sterling, som selv har oplyst, at forårets
 islandske  askesky kostede 58 mio. kr. i direkte og afledte omkostninger – og det på  at tidspunkt, hvor likviditeten var kraftigt presset, skriver YouGov og tilføjer:

 

"Overordnet var Cimber Sterlings image næsten tilbage på normalniveau ved  udgangen af året."

 

De to andre nominerede til prisen som "Årets Fighter" var supermarkedskæden SuperBest pga.  kødskandalen og kyllinger fra ”Grønnegård,” der ikke fandtes, samt  computerfirmaet Dell med fejlfulde-produkter og dårlig kundeservice.

Skrevet af Henrik Baumgarten