- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Rejsebureauer skal give bedre info

TURISME: 900 sager i Forbrugerklagenævnet, fordi rejsebureauer ikke tydeligt oplyste om det såkaldte agentforbehold - at de sælger rejsen for et flyselskab.

TURISME: 900 sager i Forbrugerklagenævnet, fordi rejsebureauer ikke tydeligt oplyste om det såkaldte agentforbehold – at de sælger rejsen for et flyselskab.

”Kunderne skal være opmærksomme på, hvem de køber rejsen af. Det har betydning, hvis de vil klage eller have erstatning, om rejsen er købt i et bureau, som sælger flybilletter, hotelværelser eller biludlejning for andre – eller direkte hos den enkelte leverandør,” lyder det fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Adskillige forbrugere har problemer, fordi rejsebureauer, der solgte rejser på vegne af f.eks. flyselskaber, ikke tydeligt gjorde opmærksom på, at bureauet kun formidlede salget.

Da et flyselskab tilbage i 2012 gik konkurs – pressemeddelelsen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen nævner ikke hvilket, men formentlig Cimber Sterling – og rejserne gik i vasken, klagede forbrugerne til rejsebureauet, men blev henvist til flyselskabet. Og så endte sagen i Forbrugerklagenævnet.

Sagen drejer sig formentlig om det svenskejede rejsebureau Goleif.dk – på udrejsen i 2012 fløj SAS, hjemrejsen skulle være med Cimber Sterling, der dog inden hjemrejsen gik konkurs.

Goleif.dk, der er medlem af Danmarks Rejsebureau Forening, nægtede at erstatte forbrugerens udgift til hjemtransport, fordi man kun var ”formidler,” mens Cimber Sterling var forbrugerens direkte aftalepart.

I en dom fra Østre Landsret lød kendelsen sidste år, at Goleif var forpligtiget til at betale kundens hjemrejse.

Efter dommen sagde Danmarks Rejsebureau Forenings adm. direktør, Lars Thykier, til standby.dk: ”Dommen viser, at agentforbehold skal skrives tydeligt, det er ikke nok at skrive, at et rejsebureau er formidler. Rejsebureauet skal også tydeligt beskrive, hvad en formidler er.”

Vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Niels C. Beier siger i pressemeddelelsen: ”Mange forbrugere blev overraskede, når der ikke var hjælp at hente i det rejsebureau, de mente at have købt rejsen af. Forhåbentligt vil de nu 900 sager hos os lede til, at rejsebureauerne bliver mere opmærksomme på at skrive tydeligt, hvis de blot sælger en rejse på vegne af f.eks. et flyselskab.”

De seneste år har Forbrugerklagenævnet modtaget ca. 900 sager, hvor det ikke var tilstrækkeligt klart for forbrugeren, hvem de havde købt rejsen af.

Knap 600 af disse sager er afgjort. De fleste med forlig, hvor rejsebureauet har kompenseret forbrugerne, fordi agentforbeholdet ikke fremgik tydeligt. Cirka 250 sager venter fortsat på at blive afgjort.