- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Risiko for endnu dyrere tog-signaler

Endnu flere forsinkelser og ekstraregninger truer togsignalerne, hvis den komplicerede indbygning af signalcomputere i IC3-tog skulle mislykkes. Der kan komme en ekstra milliard kroner og yderligere forsinkelser oven i projektet.

Endnu flere forsinkelser og ekstraregninger truer togsignalerne, hvis den komplicerede indbygning af signalcomputere i IC3-tog skulle mislykkes. Der kan komme en ekstra milliard kroner og yderligere forsinkelser oven i projektet.

I sidste uge blev landets transportpolitikere præsenteret for en forsinkelse på syv år og en ekstraregning på 2,8 milliarder kroner, men den nye pris på 23 milliarder kroner holder kun, hvis den nye plan holder

Men det er langt fra sikkert, at den gør det. Det afhænger bl.a. af, at det lykkes at bygge signalcomputere ind i et IC3-tog i Langå og få det godkendt af Trafikstyrelsen, skriver Ingeniøren ifølge business.dk.

Mislykkes det, så stiger ekstraregningen ifølge Banedanmark med endnu 1,2 milliarder kroner, og de nye signaler bliver yderligere forsinket.

Projektdirektør Jan Schneider-Tilli fra Banedanmark siger til Ingeniøren: ”Vi skal se IC3-toget udrustet med nye signaler, at udstyret bliver installeret og at toget bliver godkendt af Trafikstyrelsen”.

IC3-toget har holdt i Langå i snart to år for at få foretaget ombygningen, der var planlagt til at tage seks-otte måneder. Nu lyder planen fra leverandøren Alstom, at toget kan være klar sidst i maj

Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen: ”Nu er det forsinket med syv år og fordyret med yderligere 2,8 milliarder kroner. Det er absolut sidste chance. Der kommer ikke en krone mere fra Dansk Folkeparti. Så vil vi ikke være en del af aftalen. Nu må vi bruge vores penge på noget andet”.

Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn: ”Vi har adskillige gange spurgt ind til, om planen er realistisk, og Banedanmark har sagt, at den er det bedst opnåelige. Det har revisionen sagt god for. Så går vi også ud fra, at det er realistisk”.

Ny debat om Banedanmarks signalprojekt

Kun et tog i timen på ny jernbane til milliarder

Tre millioner færre DSB-rejsende