- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Russisk boykot dyrt for Aeroflot

SELVMÅL: Hvis den russiske regering skulle besluttet sig til at forbyde overflyvninger over Sibirien, vil det ramme Aeroflot meget hårdt – og derfor sker det heller ikke.

SELVMÅL: Hvis den russiske regering skulle besluttet sig til at forbyde overflyvninger over Sibirien, vil det ramme Aeroflot meget hårdt – og derfor sker det heller ikke.

Af Ejvind Olesen

Hver gang SAS flyver hen over Sibirien fra København til Tokyo og ligger i ca. seks timer over endeløse vidder langt 10-12 kilometer nede på jorden, koster det en afgift til Rusland på ca. 100.000 kr. Det er et uofficielt beløb, men rammer sikkert meget godt. At de store selskaber med rigtig mange flyvninger samme vej, såsom Air France/KLM, Lufthansa og British Airways, betaler det samme eller mere med større fly, er sandsynligt. Men heller ikke noget flyselskaberne offentliggør.

Det er almindeligt kendt, at beløbet for overflyvning primært tilfalder Aeroflot, og der skal ikke megen fantasi til at regne ud, hvilke enorme tab, der bliver tale om, hvis russerne gør alvor af truslen om at lukke ruter over Sibirien (også de kortere til Kina) fra Europa.

Derfor sker det næppe, og der er jo andre veje at komme til Asien på. Selvom det er betydelige omveje med langt højere brændstofudgifter. Vi er vel fortsat mange, som kan huske dengang, vi måtte over Anchorage i Alaska og videre til Tokyo, en flyvetur fra København på ca. 16 timer med en times stopover i Anchorage.

Eller da Finnair indviede en kortere rute fra Helsingfors langs Beringstrædet non stop med DC 10 til Tokyo.

Selv om en aftale mellem europiske selskaber og Sovjetunionen blev indgået i 1970, varede det længe, før de rigtige flytyper var klar til en lang tur over Sibirien, hvor det også kunne knibe med flyveledernes sprogkundskaber. Af politiske grunde var det heller ikke den bedste ide.

Nu er det noget, der batter i indtægter for det russiske selskab, og ved flere lejligheder har IATA (Sammenslutningen af ruteselskaber) forsøgt at forhandle sig frem til mere acceptable priser for overflyvning. Dog hidtil uden resultat.

Alt andet lige rart for russerne at have noget at true med, men så stort et selvmål bliver det trods alt ikke til.