- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Sådan kom der liv i Blokhus i efterårsferien

For 40 år siden fødtes idéen om dansk efterårsferie i et charterlignende koncept. Det blev til en start med 300 deltagere, og flere år efter med fuldt hus i et ellers slumrende Blokhus på den tid af året.

Når man kendte et trekløver i daværende Danland, kæden af feriehoteller i Danmark, bestående af administerende direktør Bjarne Verne Jensen samt hans to nærmeste medarbejdere Peter Willemoes og Poul Erik Madsen, kunne det ikke gå galt.

Vi talte sammen ved en pressefrokost om, hvorfor der var så dødt i det danske ferieland, når det blev kartoffelferie, som det hed i min barndom, nu skolernes efterårsferie tredje uge i oktober.

”Vejret,” sagde de to, mens Verne Jensen, der selv kom fra Unisol og Tjæreborg, straks var med på ideen. ”Hvis vi er nok i et netværk, der står sammen, kan vi godt konkurrere med Mallorca, ” sagde Verne. Optimist, som han var. Peter Willemoes så mest skeptisk ud. Han tænkte på økonomien. Poul Erik Madsen var straks i gang med at undersøge om vi skulle have grisefester, men fandt hurtigt ud af, at det skulle vi nok ikke.

Sammenskudsgilde om efterårsferie
Vi, det vil sige avisen (Berlingske Mellem Os),  Danland, turistforeningen i Blokhus, det lokale forretningsliv, Danmarks Turistråd og DSB, hvis nyudnævnte generaldirektør Ole Andreasen også var en god bekendt af gruppen.

Nu ville vi vise danskerne Vesterhavet, uanset hvordan vejret ellers artede sig i oktober. Da vi præsenterede idéen i bladet og startede salget i 1980, var op imod 300 pladser solgt på rekordtid. Primært familier med børn, men også mange ældre. Og dem med børn, børnebørn og oldebørn, det var jo lejligheder i feriecentret lige ud i klitterne, vi talte om.

Programmet blev solgt som en pakkerejse, eller charterrejse om man vil. Med udgangspunkt fra København. Man kunne vælge at køre selv, eller tage med et særtog til Aalborg som en del af oplevelsen. Prisen var favorabel, men ingen foræring. Billigst naturligvis, hvis man sluttede sig til i Blokhus.

Gunnar Nu som guide i toget
Vi organiserede togvogne med fine højtaleranlæg, og jeg havde aftalt med min gamle kollega Povl Westphall og med Gunnar Nu Hansen, at de skulle være guider på hele turen og fortælle om store og små oplevelser, når toget passerede undervejs. Og ikke mindst med egne oplevelser. For Gunnar Nu eksempelvis om Tommy Troelsen og Allan Simonsen, når vi kørte  gennem  Vejle, og om AGF og AIA, når vi kørte gennem Aarhus. Lang de fleste valgte toget. Som jeg husker det omkring 270 deltagere.

Ved ankomsten til Aalborg holdt busserne klar, som var det ankomsten med et fly til Palma. Med lokale guider, som også var med i fælles lokale i Danland for at fortælle om ugens program. Den lokale købmand holdt længe åben, og næste morgen hang der frisk morgenbrød fra bageren ved alle lejligheder.

Herefter gik det slag i slag. Med terrænløb, afsluttende med frokost og vablebal. Heldagstur med busser og guider til Skagen. Halvdagstur til Fårup Sommerland. Idrætsarrangementer for drengene på det lokale stadion med de kendte AaB-spillere i front, strandfisketure og meget andet.

Lise Nørgaard og Victor Borge
En aften var det Danland, som stod for lokale foredrag. En anden aften var det Danmarks Turistråd med foredrag og den spritnye Danmarksfilm med Victor Borge. Fra Berlingske kom Lise Nørgaard, som var startet som brevkasseredaktør på bladet, og fortalte om, hvordan hun oplevede det nye job. Ikke helt uden overraskelser.

Restaurant Nordstjernen i selve Danland holdt naturligvis åbent hver dag med forskellige spændende egnsretter på menuen.

Fredag sluttede ugen med musik og festmiddag og præmieuddeling for ugens konkurrencer. Alt imens børnene om eftermiddagen havde deres eget børnebal, og om aftenen så den nye Olsen Banden-film i et andet lokale. Børn og voksne hver for sig til udelt glæde for begge parter.

Lørdag kørte toget så igen mod København, og mættet med indtryk skulle deltagerne ikke gøre andet end slappe af hele vejen hjem.”Vi kunne da få sommerlandet til at vågne op, selv om det var oktober,” var vi enige om bagefter. Og succesen blev fulgt op flere år i træk.

Hallo Bornholm
Men vejret da? Det var fremragende det første år, næsten som nu. De følgende var det meget svingende, ofte med storm og regn, men det holdt aldrig nogen tilbage.

Kunne det mon være noget af et koncept rundt om i det danske efterårslandskab, her 40 år efter, hvor jeg stadig fornemmer, at alt for mange lukker ned, når sommersæsonen er forbi?

Se, hvad der sker i Tivoli og på Bakken i år. Hallo Bornholm! Tænk hvis hele netværket gik sammen i et koncentreret område uden for sæsonen, og skabte noget helt særligt.