- STANDBY.DK - https://standby.dk -

SAS bøjede sig for Singapore Airlines

AIRLINES: I første omgang sagde SAS nej tak til at dele samarbejdet på den mærkelige nye rute fra Singapore til Stockholm via Moskva, hvor konkurrenterne flyver direkte, men nu lyder andre toner.

AIRLINES: I første omgang sagde SAS nej tak til at dele samarbejdet på den mærkelige nye rute fra Singapore til Stockholm via Moskva, hvor konkurrenterne flyver direkte, men nu lyder andre toner.

AF Ejvind Olesen

Det var ikke den store begejstring, der kom fra SAS, da Singapore Airlines besluttede sig til at flyve til Stockholm fra Singapore med en times stop i Moskva. Konkurrenter som Finnair flyver på strækningen fra Helsingfors direkte. Alliance partner Lufthansa flyver sammen med SIA på en joint venture daglig direkte fra Frankfurt.

I forvejen har SAS og Singapore Airlines en joint venture fra København tre gange om ugen med ældre materiel. Umiddelbart ser det ud som om, det er på Frankfurt, der satses på ruten til Europa. Man får næppe succes på at gøre et tilsyneladende unødvendigt stop i Moskva i en tid, da alle taler om direkte langruter. Den vinkel berørte ingen, da man forleden under stor begejstring klippede snore over i Arlanda.

SAS har kun én joint-venture aftale, hvor man deler på bundlinjen. Den er med Singapore Airlines. Der var fra SAS lagt op til noget meget større i sin tid, da man lukkede aftalen om al trafik mellem Skandinavien og Singapore – men det var indtil forleden kun blevet til de fem ugentlige afgange til København. I sin tid talte man endda internt om daglige forbindelse fra Helsingfors for at konkurrere med Finnair.

Umiddelbart efter Lars Sandahl var tiltrådt som drifts-og koncerndirektør i SAS sagde han til standby. dk: ”Den nye rute over Moskva er ikke en del af vores fælles aftale.”

I dag siger han: ”Ruten er også kommet med i joint venture. Når man har et godt samarbejde, bøjer man sig mod hinanden. Jeg skal ikke udtale mig om den nye linjeføring til Stockholm. Nu får vi se, hvordan det går. Og så vurderer vi sammen om fremtiden. Resultatet på København-ruten er vi godt tilfredse med.”

SAS har i øjeblikket ingen planer om flere joint venture aftaler, men vælger at koncentrere sig om samarbejde med wetlease flyselskaber, som med mindre fly på lokaleruter flyver passagerer ind til SAS-ruterne.

Også samarbejdet med PrivatAir, som i sommer fortsat flyver til Boston fra København, ophører til efteråret, hvorefter SAS selv overtager ruten med egne fly af typen Airbus A 330/340.