- STANDBY.DK - https://standby.dk -

SAS får flere langruter

LUFTFART: SAS skal have nye langruter. Hvilke vil dets koncernchef kun antyde - men intet sige om det forventede snarlige salg af sit danske produktionsselskab til udenlandsk operatør.

Koncernchef Rickard Gustafson ved SAS-festen i København i lørdags med den danske stewardesse Tina Michaelsen.

LUFTFART: SAS skal have nye langruter. Hvilke vil dets koncernchef kun antyde – men intet sige om det forventede snarlige salg af sit danske produktionsselskab til udenlandsk operatør.

”SAS har det seneste år åbnet nye langruter til Boston, Hong Kong, Los Angeles og San Francisco – og sidst i denne måned kommer en ny daglig rute fra Oslo/København til Miami. Modsat Norwegian flyver SAS nærmest dagligt på sine langruter.”

Det sagde SAS koncernchef, Rickard Gustafson, lørdag i eksklusivt interview til standby.dk og Ritzau Finans. Udtalelserne faldt i SAS-loungen i Københavns Lufthavn i anledning af 70 årsdagen for SAS første flyvning – til New York.

”SAS kigger på nye ruter til Nordamerika og Nordøstasien. Det er ingen kritik af Finnair, men de er meget afhængig af passagerer fra resten af Europa til deres mange ruter til Asien. SAS har næsten nok rejsende fra Skandinavien, men 10-15 pct. af de rejsende på vores langruter kommer fra andre områder af Europa,” sagde Rickard Gustafson.

Han tilføjede, at SAS er på vej med bedre Wi-Fi på sine fly i Europa. ”SAS har før prøvet at få Wi-Fi i Europa, men da var kvaliteten ikke så god som i dag.”

Rickard Gustafson sagde også, at SAS har det bedre økonomisk, men at det endnu ikke er godt nok.

”Der er i fremtiden plads for flyselskab som SAS, der flyver hyppigt til og fra Skandinavien,” sagde han og tilføjede: ”SAS ser størst vækst i ferierejsende, antallet af erhvervsrejsende er stabilt, men flere bruger web-møder og videokonferencer. Det gør SAS også.”

”SAS har netop fået sine fire nye Airbus A330 Enhanced og har dermed en langruteflåde på 16 fly. Fra 2018 kommer de otte fabriksnye Airbus A350, der leveres frem til 2022,” sagde koncernchefen.

Rickard Gustafson havde ”ingen kommentarer” til historierne i bl.a. standby.dk om, at SAS vil sælge sit danske produktionsselskab, Cimber, til irske City Jet. Der har ifølge standby.dks oplysninger været forhandlet i tre måneder om dette. Siden SAS for godt to år siden købte Cimbers fallitbo for 20 mio. kr. har det haltet.

Til gengæld noterede Rickard Gustafson, at SAS er fjerdestørste flyselskab i London Heathrow.

”Vi er glade for vores samarbejde med andre flyselskaber, der flyver for os. De komplementerer SAS, så vi f.eks. kan bruge vores egne større fly om sommeren på ruter til Sydeuropa, mens vores underleverandører i den periode kan flyve skandinaviske ruter med færre rejsende. Det giver større fleksibilitet at kunne bytte om,” sagde Rickard Gustafson.

Standby.dk spurgte ham, hvad han fremhævede i sine taler ved de igangværende 70 års jubilæumsfester. Svaret var ”Stolthed over SAS’ historie, og at vi er meget innovative.”

Rickard Gustafson sagde, at SAS fortsat vil være en helt central del af den skandinaviske infrastruktur. Og at SAS er konkurrencedygtig med tæt på 30 mio. årlige passagerer.