- STANDBY.DK - https://standby.dk -

SAS-formand: jeg forstår de kabineansatte

”Hvis jeg var kabineansat i SAS, ville jeg også synes, det her er noget skidt,” siger SAS’ bestyrelsesformand Fritz Schur og tilføjer, at SAS’ billetsalg gik i stå i forhandlingsugen.

Fritz Schur.

”Hvis jeg var kabineansat i SAS, ville jeg også synes, det her er noget skidt,” siger SAS’ bestyrelsesformand Fritz Schur og tilføjer, at SAS’ billetsalg gik i stå i forhandlingsugen.

”Der blev ydet kolossale ofre fra medarbejdere i SAS og deres faglige organisationer. Men konkurrencen i flybranchen betyder, vi ikke kunne leve med, at vores hovedkonkurrent, et norsk flyselskab, har bedre vilkår. Så ville SAS knække.”

Det sagde en meget åbenhjertig bestyrelsesformand i SAS, danske Fritz Schur, da han torsdag blev interviewet en time på Danmarks Radios P1 Business. Her kommenterede han bl.a. også den meget omtalte nye og kritiske bog om ham, “Kammerherrens Nye Klæder.”

Fritz Schur sagde, at han efter forhandlingerne om SAS’ fremtid sad tilbage med to følelser: træthed samt en stor glæde og lettelse.

”SAS er reddet for nærværende, men ingen bestyrelsesformand kan give garantier for selskabets fremtid om 3 eller 30 år ude. Men der er skabt et grundlag for at skabe stærkt SAS,” sagde han.

Fritz Schur blev i 2001 medlem af SAS’ bestyrelse og indtog i 2008 formandsposten. Om SAS’ nuværende situation sagde han bl.a.:

”SAS står relativt svagt. Det er mange år siden, SAS har tjent penge. SAS er belastet af den gamle monopolkultur, der varede til op i 1990’erne, da konkurrencen kom. Før det var der ingen grund til at diskutere lønninger eller omkostninger, man kunne bare sætte billetpriserne op.” Fritz Schur tilføjede, at han allerede for ti år siden indså, at SAS havde behov for en redningsplan.

”Kulturen i SAS var forkert, bureaukratiet var enormt. Det var en hæmsko, at tre stater havde halvdelen af aktierne; der blev spillet ”landskampe” mellem personalegrupperne, og SAS var meget hæmmet af afsindig komplicerede aftaler med de 35 faglige organisationer. Det måtte der ryddes op i.”

Om de nye overenskomster, medarbejderne den seneste uge blev tvunget til at acceptere, sagde han:

”Hvis jeg var kabineansat i SAS, ville jeg også synes, at det her er noget skidt, det her er hårdt, men alternativet var der ingen jobs. Men ejerne af SAS og medarbejderne stod sammen og sagde: Vi vil SAS.”

I programmet sagde Bente Sorgenfrey, formand for FTF, som også er fagforening for SAS’ kabinepersonale i Danmark: ”Der var ingen tvivl om, at en konkurs for SAS var risikoen, men de ansatte betalte en meget hård pris. De SAS-ansatte er de seneste gået op i arbejdstid og ned i løn. Men omkring processen under den seneste uges forhandlinger var ikke god. Forhandlerne fra kabineforeningen, CAU, sad i elendige lokaler i tre dage i SAS-huset.”

Fritz Schur sagde i programmet, at under forhandlingsugen fulgte ledelsen og bestyrelsen fire gange om dagen selskabets likviditet. ”Vores billetsalg gik i stå pengene – styrtede ud af kassen,” sagde han.

I foråret orienterede Fritz Schur de skandinaviske finansministre om, at det trak op til ”en voldsom spareplan.”

Han sagde også, at det kan diskuteres, om en stat skal drive et flyselskab – at den svenske og norske stat gerne vil sælge deres SAS-aktier, mens den danske stat ikke har truffet beslutning om dette.

”Et salg af de statslige SAS-aktier kan ske om tre uger eller om 30 år,” sagde Fritz Schur, der ikke ville i dialog om, hvor længe han bliver som formand. ”Det har jeg ikke overvejet, det er op til ejerne af SAS,” siger han.

Hele interviewet med Fritz Schur kan høres her:
http://www.dr.dk/P1/P1Business/Udsendelser/2012/11/22132226.htm