Swissport menes at være mest seriøse køber, men langt fra sikkert, at det er økonomisk attraktivt.
Da takeoff.dk. for en måned siden spurgte SAS-ledelsen, om der var nyt om eventuelt outsourcing af SGS , var svaret: ”Vi undersøger mulighederne, men der er ikke noget konkret. Opgaven er at skære koncernen til på bedst mulige måde.”
Sådan er det fortsat, selv om det i går kom frem i Dagens Industri, at det indgår i planen for at reducere omkostningerne. Der er godt 5.000 ansatte i SGS, hvoraf omkring 1300 er ansat i København.
Swissport har gennem længere tid været anset som en mulig køber, selv om selskabet har en minimal rolle i København, men større i andre lufthavne. I Københavns Lufthavn sidder SGS og Novia stort set på langt de fleste flyselskaber, hvad handling af såvel bagage som passagerer angår.
I den store sparerunde for et par år siden, nåede SGS de mål som koncernen havde sat op, for at undgå afskedigelser. Dem er tiden nok igen løbet fra.
Det er svære konditioner. Flyselskaberne presser priserne voldsomt, konkurrencen er hård, og det kan blive svært få SAS at sælge en virksomhed, hvor aftalerne i overenskomster er så lukrative, at de løber fra, hvad der kan indtjenes.
Et salg vil normalt ske i en virksomhedsovertagelse, hvor den ny ejer skal videreføre aftalerne. Til gengæld kan man så derefter begynde at skære i staben med de risici for uro det medfører.