- STANDBY.dk - https://standby.dk -

SAS genvandt ikke pris for præcision

SAS har vundet FlightStats Airline On-time Award’en tre år i træk – og var igen i år blandt de fem højest placerede i flere kategorier. Blandt årets vindere er LOT Polish Airlines, Japan Airlines og South African Airways.

SAS har vundet FlightStats Airline On-time Award’en tre år i træk – og var igen i år blandt de fem højest placerede i flere kategorier. Blandt årets vindere er LOT Polish Airlines, Japan Airlines og South African Airways.

Da SAS for et år siden modtog Flightstats’ 2011 Airline On-time Performance Service Award som mest præcise af Europas store flyselskaber, blev prisen overrakt til SAS’ koncernchef, Rickard Gustafson, og selskabets driftsdirektør, Flemming Jensen. Det viser vigtigheden af prisen, der uddeles i flere kategorier.

FlightStats On-time Service Awards hylder flyselskaber med toppræcision. For at finde vinderne undersøges ankomstinformationer fra flyselskaber, lufthavne og reservationssystemer.

Major International Airlines for selskaber, der bl.a. flyver til mindst tre kontinenter med mindst 30.000 årlige flyvninger. Vinder: Japan Airlines foran Air New Zealand, All Nippon Airways, KLM og SAS.

Lowest Global Cancellations. Vinder: All Nippon Airways (som sidste år kun aflyste 0,22% af sine flyvninger) foran El Al, Emirates, Finnair og Singapore Airlines.

North America Major Airlines: Vinder: Alaska Airlines foran Airtran Airways, Delta Air Lines, Jetblue Airways og US Airways.

North America Regional Airlines, vinder: Hawaiian Airlines foran Compass Airlines (Delta Connection), Executive Airlines (American Eagle), Horizon Air og Mesa Airlines.

Europe Major Airlines – også her er kravet bl.a. mindst 30.000 årlige flyvninger. Vinder: LOT Polish Airlines foran Aer Lingus, Finnair, KLM og SAS.

Europe Regional Airlines, vinder: Aegean Airlines foran Brit Air, KLM Cityhopper, Regional Compagnie Aerienne og Tyrolean Airways.

Asia Major Airlines, vinder: Japan Airlines foran All Nippon Airways, Korean Air, Malaysia Airlines og Singapore Airlines.

Asia Regional Airlines, vinder: J-Air (Japan)

Middle East & Africa Major Airlines (ny kategori) Vinder: South African Airways foran Etihad Airways, Gulf Air, Qatar Airways og Saudia.

Pacific Major Airlines (ny kategori), vinder: Air New Zealand foran Jetstar Airways, Qantas og Virgin Blue Airlines.

South America Major Airlines (ny kategori), vinder: Azul – Linhas Aéreas Brasileiras foran Copa Airlines, Gol Linhas Aéreas Inteligentes, LAN Peru og TAM Linhas Aéreas.

Airline Alliance (ny kategori, hvor alliancernes medlemmer samlet vurderes i præcision), vinder Oneworld foran Skyteam og Star Alliance.

Network – Global Airlines (kategorien omfatter flyselskaber med mindst 30.000 årlige flyvninger, herunder codeshare med andre selskaber). Vinder: All Nippon Airways foran Alitalia, Delta Air Lines, Japan Airlines og SAS.

Flightstats.com indsamler punktlighed på ca. 150.000 flyvninger med ruteflyselskaber verden over. Præcisionstallet afhænger af, hvornår flyet er ved gaten i ankomstlufthavnen. Er det ikke fremme inden 15 minutter efter tidstabellen, regnes det som forsinket.