- STANDBY.DK - https://standby.dk -

SAS har besluttet sig på danske indenrigsruter

Noget af trafikken vil man selv flyve, resten bliver i et samarbejde med mindre flyselskaber, men ikke med Flybe, ligesom der ikke bliver tale om at lease ATR-fly.

SAS vil ikke selv flyve til flere danske lufthavne end selskabet allerede gør i dag, nemlig til Aalborg og Aarhus. Der var flere muligheder efter Cimber-Sterlings krak, fordi SAS er nødt til at have fødelinjer i hvert fald fra Billund og Karup.

 

En lang overgang så det ud til, at der kunne blive tale om at lease nogle ATR-fly fra boet efter Cimber, og flyve dem i SAS-regi, men de planer er nu droppet.

 

”Vi har besluttet, at vi ligesom i Sverige vil finde samarbejde med andre, mindre flyselskaber om code share på ruter, hvor det er vigtigt for os. Herefter vil vi, hvis vi synes det er nødvendigt af hensyn til vore passagerer, øge antal afgange til Aarhus og Aalborg. Der vil nok gå en uge eller to før de endelige planer er finpudset, ” siger direktør og vicepræsident i SAS, Flemming Jensen til takeoff.dk.

 

”Vi kan naturligvis ikke forhindre andre i også at prøve på ledige ruter, men vi er i forhandling med partnere, hvor det så bliver muligt for os i en codeshare-aftale selv at sælge billetter til hele SAS turen. For eksempel fra Karup til Rom. Øvrige billetter skal selskabet selv sælge,” slutter han.

 

Med den model bliver der som ventet ikke noget samarbejde med Flybe Nordic, der ellers har bejlet til SAS, men er screenet af på grund af ejerforhold og konkurrence. Flybe er delejet af Finnair.

 

Nu ser det ud til, at Danish Air Transport (DAT), som allerede er inde på ruterne til Bornholm og Sønderborg, er et godt bud på en SAS-partner. Derimod skal der en kraftig omstilling til før Cimber A/S, som har satset meget på leasingmodellen med ATR, igen skal ind og matche SAS med andet og mere end det allerede er sket i en to årig aftale om fire CRJ-jetfly.

Skrevet af Ejvind Olesen