- STANDBY.DK - https://standby.dk -

SAS har fortsat en fjerdedel tomme sæder

LUFTFART: Fremgangen for SAS i maj holdt stort set trit med andre netværksselskaber. Og selv om der også var stigende belægning på flyene, var der fortsat 25 procent af sæderne, der stod tomme.

Arkivfoto.

LUFTFART: Fremgangen for SAS i maj holdt stort set trit med andre netværksselskaber. Og selv om der også var stigende belægning på flyene, var der fortsat 25 procent af sæderne, der stod tomme.

Af Ejvind Olesen

En optimist-betragtning af SAS trafikken i maj vil fremhæve en stigning i passagertallet på 3,3 procent til 2,6 mio. passagerer.

En pessimist vil se på, at gennemsnitsbelægningen (hvor man især tjener penge) kun steg med 0,5 procent til 74 procent . Det vil med andre ord sige, at godt en fjerdedel af stolene i fly fra SAS, som gik i luften i den pågældende måned, stod tomme.

Den skandinaviske konkurrent, Norwegian, havde en belægning på ca. 85 procent. Der er ingen tvivl om, at SAS tjener mere pr. sæde end Norwegian, men hvis SAS skal have forbedret økonomien for alvor, synes der at være to muligheder. Enten skal der sælges flere billetter, eller også skal kapaciteten skæres ned. Der er selvfølgelig mange andre knapper at trykke på, men det er de mest enkle. I en højsæson for business eller leisure skal man altså over 74 procent.

Den interkontinentale trafik steg med 9,8 procent i forhold til en kapacitetsstigning på 9,6 procent. Den normalt givtige Europa-Skandinavien trafik steg med 7,5 procent Det gik pænt både med business og leisuretrafikken (som steg mest). Men man kan ikke leve af noget, der bare går pænt.

Af de mange nye interkontinentale ruter ser det ud som om, Miami klarer sig bedst til USA, og bedst er trafikken til Asien den anden vej.

På danske indenrigsruter er der markant fremgang på ruten til Færøerne. Det kunne heller ikke gå den anden vej, da SAS slet ikke fløj til Færøerne sidste år. Udviklingen går også den rigtige vej i Norge og Sverige, men koncernchef Rickard Gustafson frygter for alvor en eventuel svensk flyskat.